logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wydarzenia > Można się najeść w wyobraźni
02.01.2011
Tematy: Wydarzenia

Można się najeść w wyobraźni



Dotychczas osobom pragnącym schudnąć doradzono raczej, by nie myślały o jedzeniu. Tymczasem badacze z Carnegie Mellon University w Pittsburgu doszli do wręcz przeciwnych wniosków. Ich zdaniem wyobraźnia może zmniejszyć początkową atrakcyjność bodźca – na przykład, myśląc o paleniu łatwiej byłoby nie sięgać po prawdziwego papierosa. Objadając się w wyobraźni można zapobiec obżarstwu w rzeczywistości.

Badania dotyczyły habituacji – czyli zmniejszonej reakcji na powtarzające się bodźce. Na przykład dziesiąty kawałek czekolady nie budzi już takiego apetytu jak pierwszy. Reakcja układu pokarmowego jest powolna – poczucie sytości może się pojawić, po zjedzeniu za dużej ilości. Jednak, wyobrażając sobie jedzenie można się nasycić wcześniej.

Naukowcy podzielili biorących udział w eksperymencie ochotników na trzy grupy. Pierwsza miała sobie wyobrazić, że wkłada 33 monety do opłacanej nimi pralki w pralni, druga – że wkłada do pralki 30 monet i zjada 3 pastylki M&M, trzecia – że wrzuca 3 monety i zjada 30 M&M-sów. Po tym intelektualnym wysiłku wszystkim uczestnikom pozwolono swobodnie czerpać z misy pełnej prawdziwych M&M-sów. Ci, którzy wyobrażali sobie wcześniej zjedzenie 30 sztuk, w rzeczywistości brali ich wyraźnie mniej niż ochotnicy z pozostałych dwóch grup. Wskazuje to, że wyobrażanie sobie czynności jedzenia może wywołać habituację wobec prawdziwego pokarmu.

Kolejne eksperymenty wykazały, że samo myślenie o apetycznym daniu nie zapobiegało objadaniu się, działało tylko wyobrażenie zjadania go.

Zdaniem specjalistów dzięki wynikom uzyskanym przez naukowców z Carnegie Mellon powinny się zmienić zarówno sposoby odchudzania, jak i programy odwykowe dla palaczy, alkoholików czy narkomanów.
PAP








10.10.2025 polecamy

Można zwariować, czyli 7 ważnych kampanii o zdrowiu psychicznym


10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Z tej okazji wybraliśmy siedem kampanii, które naszym zdaniem przyczyniły się do zwiększenia świadomości o kryzysach psychicznych i sposobach, w jaki można sobie pomóc lub szukać wsparcia.  1. Depresja. Rozumiesz – Pomagasz, Ministerstwo Zdrowia Kampania „Depresja. Rozumiesz – Pomagasz" Ministerstwa Zdrowia miała kilka odsłon. Jedna z nich była realizowana pod hasłem „Naucz się mówić do osób chorych na depresję” i miała na celu zwrócenie uwagi na to, jakie komunikaty kierujemy do osób w kryzysie psychicznym. W spotach zostały przedstawione trzy historie pokazujące problemy osób należących do grup zwiększonego ryzyka: młodzieży w okresie dojrzewania...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 13.11.2025Wydarzenia

    „6 7”, „brainrot” czy „skibidi”? Młodzieżowe Słowo Roku 2025

  • 03.10.2025Wydarzenia

    Weekend Adopcji Mars i TOZ

  • 01.10.2025Wydarzenia

    Rusza system kaucyjny! Na czym polega?

  • 19.09.2025Wydarzenia

    IV ElektroEkologiczny Hackathon – stwórz grę z pomocą AI!

  • 17.09.2025Wydarzenia

    Metroteka – pierwsza biblioteka na stacji metra

  • 10.09.2025Wydarzenia

    ‬Warszawa chroni dzieci w sieci – zgłoś szkołę

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek