Pięciolatki, które mówią do siebie, lepiej radzą sobie ze stawianymi przed nimi zadaniami – przekonują naukowcy. Badanie na ten temat przeprowadził prof. psychologii Adam Winsler z George Mason University w stanie Wirginia.
– Dzieci często mówią do siebie wykonując codzienne obowiązki, a rodzice i nauczyciele nie powinni myśleć, że to dziwne czy niewłaściwe. Powinni słuchać dzieci, bo to wspaniałe okno do ich umysłów – powiedział Winsler, dodając, że dzieci powinno się do głośnego mówienia wręcz zachęcać.
Badania pokazują, że 78%dzieci miało lepsze wyniki w wykonywaniu zadań, kiedy do siebie mówiło, niż kiedy pracowało w ciszy. Winsler stwierdził, że dzieci z problemami behawioralnymi, np. ADHD, częściej mówią do siebie niż ich rówieśnicy. Profesor uznał, że pozwalanie takim dzieciom na mówienie do siebie w klasie może pomóc im w rozwoju.
Winsler twierdzi, że rozmawianie ze sobą jest powszechne u dzieci w wieku 2-5 lat i zupełnie normalne. Kiedy dziecko przejawia takie zachowania, poprawia się jego komunikacja ze światem zewnętrznym.
Podobny eksperyment przeprowadzony przez Winslera wykazał, że równie korzystne jest mówienie do siebie w przypadku dzieci autystycznych.
PAP, www.naukawpolsce.pap.pl
zobacz także
-
03.10.2025Wydarzenia
Weekend Adopcji Mars i TOZ
-
01.10.2025Wydarzenia
Rusza system kaucyjny! Na czym polega?
-
19.09.2025Wydarzenia
IV ElektroEkologiczny Hackathon – stwórz grę z pomocą AI!
-
17.09.2025Wydarzenia
Metroteka – pierwsza biblioteka na stacji metra
-
10.09.2025Wydarzenia
Warszawa chroni dzieci w sieci – zgłoś szkołę
-
30.06.2025Wydarzenia
Wielki trening z mistrzami olimpijskimi dla dzieci

