logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wydarzenia > Miasta zawodzą dzieci
29.02.2012
Tematy: Wydarzenia

Miasta zawodzą dzieci



Proces urbanizacji pozostawia setki milionów dzieci w miastach i miasteczkach bez dostępu do podstawowych i niezbędnych usług, alarmuje UNICEF w raporcie „The State of the World’s Children 2012: Children in an Urban World.”

Ponad 50% ludności na świecie mieszka obecnie na obszarach miejskich. Liczba ludności zamieszkującej obszary miejskie rośnie każdego roku i proces ten jest nieuchronny. W ciągu kilku najbliższych lat, jak podaje raport, więcej dzieci będzie dorastać w miastach niż na obszarach wiejskich. Przewiduje się, że do roku 2050 dwie trzecie ludności na świecie będzie zamieszkiwało miasta i miasteczka. Dzieci urodzone w miastach już teraz stanowią 60% wzrostu populacji miejskiej.

– Kiedy myślimy o ubóstwie, obraz, który zazwyczaj rysuje nam się w głowie, to dziecko pochodzące z wiejskiej osady – mówi Anthony Lake, Dyrektor Generalny UNICEF. Dzisiaj jednak coraz większa liczba dzieci żyje w slumsach i dzielnicach nędzy. Są jednymi z najbardziej pokrzywdzonych i zagrożonych na świecie, pozbawionych dostępu do podstawowych usług i prawa do prawidłowego rozwoju. Wykluczając dzieci żyjące w slumsach, nie tylko pozbawia się je szansy na osiągnięcie pełni ich możliwości, ale również  społeczeństwo, w którym żyją, pozbawia się korzyści z posiadania dobrze wykształconej, zdrowej ludności miejskiej – dodaje.

Miasta mogą zaoferować dzieciom wiele korzyści, takich jak dostęp do szkół, przychodni lekarskich czy placów zabaw. Te same miasta na całym świecie stanowią również tło dla jednych z największych dysproporcji wśród dzieci w zakresie zdrowia, edukacji i możliwości rozwoju. Infrastruktura i usługi wydają się także nie nadążać za wzrostem populacji na wielu obszarach miejskich, przez co nie spełniają podstawowych potrzeb dzieci.

UNICEF wzywa rządy państw do uwzględniania dzieci w centrum planowania urbanistycznego
oraz do poszerzenia i poprawy jakości usług dla wszystkich. Autorzy raportu “The State of the World’s Children 2012: Children in an Urban World.” zwracają uwagę na znaczenie wspólnoty lokalnej w walce z miejską biedą i podają przykłady skutecznego partnerstwa z dziećmi i młodzieżą. Ta współpraca przynosi namacalne rezultaty, jak lepsza infrastruktura publiczna w Rio de Janeiro
i Sao Paulo (Brazylia), wyższy wskaźnik umiejętności czytania i pisania w Cotacachi (Ekwador)
oraz wzmocnienie gotowości działania w stanach katastrof (infrastruktura kryzysowa) w Manili (Filipiny). W Nairobi (Kenia) młodzież sporządziła mapę slumsów, dzięki czemu dostarczyła wiele cennych wskazówek i informacji dla urbanistów.   

Oportunidades, projekt rozpoczęty w Meksyku, który umożliwił biedniejszym rodzinom posłanie dzieci do szkół i korzystanie z opieki zdrowotnej, prowadzony zarówno na obszarach wiejskich,
jak i miejskich, stanowi cenne doświadczenie dla krajów, które podążyły za przykładem Meksyku.

UNICEF i Program Narodów Zjednoczonych ds. Osiedli Ludzkich od 15 lat pracują wspólnie
nad projektem Miasta Przyjazne Dzieciom, budując partnerstwo na rzecz uwzględniania spraw dzieci w planach miast, w celu zapewnienia im dostępu do usług i stworzenia chronionych miejsc,
by miały bezpieczne i zdrowe dzieciństwo.

Pełna treść raportu UNICEF “The State of the World’s Children 2012: Children in an Urban World.” dostępna jest tutaj.








10.10.2025 polecamy

Można zwariować, czyli 7 ważnych kampanii o zdrowiu psychicznym


10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Z tej okazji wybraliśmy siedem kampanii, które naszym zdaniem przyczyniły się do zwiększenia świadomości o kryzysach psychicznych i sposobach, w jaki można sobie pomóc lub szukać wsparcia.  1. Depresja. Rozumiesz – Pomagasz, Ministerstwo Zdrowia Kampania „Depresja. Rozumiesz – Pomagasz" Ministerstwa Zdrowia miała kilka odsłon. Jedna z nich była realizowana pod hasłem „Naucz się mówić do osób chorych na depresję” i miała na celu zwrócenie uwagi na to, jakie komunikaty kierujemy do osób w kryzysie psychicznym. W spotach zostały przedstawione trzy historie pokazujące problemy osób należących do grup zwiększonego ryzyka: młodzieży w okresie dojrzewania...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 03.10.2025Wydarzenia

    Weekend Adopcji Mars i TOZ

  • 01.10.2025Wydarzenia

    Rusza system kaucyjny! Na czym polega?

  • 19.09.2025Wydarzenia

    IV ElektroEkologiczny Hackathon – stwórz grę z pomocą AI!

  • 17.09.2025Wydarzenia

    Metroteka – pierwsza biblioteka na stacji metra

  • 10.09.2025Wydarzenia

    ‬Warszawa chroni dzieci w sieci – zgłoś szkołę

  • 30.06.2025Wydarzenia

    Wielki trening z mistrzami olimpijskimi dla dzieci

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek