Trzej mężczyźni i starsza pani, wszyscy w zaawansowanej ciąży, są bohaterami kampanii prowadzonej w lutym br. w Urugwaju przez Narodowy Instytut Transplantologii. Pokazani na pierwszym planie, czule trzymają się za brzuchy.
Nie jest to jednak reklama cudownego środka pozwalającego zajść w ciążę mężczyznom, czy wiekowym kobietom, lecz symboliczne ukazanie jak wielką wartością – porównywalną z urodzeniem dziecka – jest zgoda na bycie dawcą narządów. Reklamy zrealizowane przez agencję La Diez opatrzone zostały hasłem „Anyone can give the miracle of life. Just be an organ donor.” (Każdy może przekazać życie. Wystarczy, że zgodzisz się być dawcą organów)
Dawcą organów można zostać za życia – oddając komuś nerkę czy szpik kostny, lub po śmierci. Zgodnie z prawem (zarówno polskim, jak i urugwajskim) dawcą organów może zostać każda osoba, która za życia nie wyraziła wobec tego sprzeciwu. W przypadku braku podjętej decyzji wiążące jest zdanie rodziny, dlatego organizacje promujące transplantologię namawiają by świadomie określić swoje stanowisko w kwestii gotowości do oddania organów i poinformować o tym najbliższe osoby. W ten sposób można mieć pewność, że w przypadku tragedii zrealizowana zostanie wola zmarłego.
M. Grzybek
zobacz także
-
08.05.2025Kreacje / printy
Za każdym motocyklistą…
-
25.04.2025Kreacje / printy
„Ghiblification” — tym razem jako sygnał ostrzegawczy
-
14.04.2025Kreacje / printy
Całkiem (nie)znany gatunek kwiatów
-
28.03.2025Kreacje / printy
Strzelanina
-
26.03.2025Kreacje / printy
Znikający świergot
-
24.03.2025Kreacje / printy
Konkretna ochrona