Unikatowe malunki wykonane na skórze modeli to główne narzędzie zastosowane w tej kampanii. Prace zostały wykonane przez japońską artystkę, Hikaru Cho. Taki środek ekspresji oprócz wysokich walorów estetycznych niesie ze sobą głębsze przesłanie oraz porusza ważny i aktualny temat jakim są prawa do seksualności i świadomej reprodukcji.
Kampania "My body my rights" ("Moje ciało, moje prawa") ukazuje serię obrazów stworzonych dla Amnesty International specjalnie na rzecz tej akcji; spoty przedstawiają delikatną kobiecą twarz ukrywającą się pod roztrzaskaną maską, mężczyznę sięgającego po jedną z realistycznie odwzorowanych książek, które malują się na jego plecach, półnagą dziewczynę, która jedną ręką zakrywa swe piersi, trzymając jednocześnie w dłoni klucz do zamka znajdującego się na jej brzucha, i w końcu ostatni, najbardziej zaskakujący obraz, a właściwie iluzja optyczna, która sprawia, iż twarz modela przekształca się w oblicza dwóch całujących się mężczyzn.
Kreacje te kolejno odwołują się do podstawowych praw każdego człowieka, takich jak prawo do wolności oraz potępiają gwałt i przemoc na tle seksualnym; jak podkreśla nadawca, przykładem takich zachowań mogą być okaleczanie organów płciowych kobiet czy aranżowane małżeństwa. Motyw książek przedstawiony w następnym spocie nawiązuje do możliwości nauki o własnym ciele, zdrowiu seksualnym i związkach; informacje te, uwzględniając temat rozmnażania i zdrowia seksualnego człowieka powinny zawierać się w systemie edukacji seksualnej dostępnej dla każdego obywatela. Wymowny rysunek klucza i zamka na ciele kobiety symbolizuje natomiast prawo do decyzji o świadomym macierzyństwie. Jak podkreśla komunikat kończący tę krótką scenę: „You have the right to choose if, or when, you have children” ("Masz prawo do decyzji czy, lub kiedy, mieć dzieci"). Nadawca odnosi się także do prawa kobiet do decydowania o własnym życiu i aktywności seksualnej. Ostatnia kreacja kampanii mówi o prawie do wyboru partnera. Obraz przedstawiający pocałunek dwóch mężczyzn odnosi się nie tylko do zrównania różnych orientacji seksualnych, ale także do możliwości decydowania o własnej tożsamości płciowej, niezależnie od cech anatomicznych, które przy urodzeniu decydują o przypisaniu dziecka do jednej czy drugiej płci.
Kampania stworzona przez Amnesty International ma charakter edukacyjny, w prosty sposób obrazuje prawa człowieka związanego z jego seksualnością; informacje przekazane w spotach stanowią jednak tylko wierzchołek góry lodowej w tak rozległym temacie, aby poszerzyć swoją wiedzę oraz wspomóc działania organizacji na rzecz obrony praw człowieka, nadawca zaprasza na stronę internetową (www.amnesty.org/mybodymyrights), na której znaleźć można także raporty przestawiające problem łamania praw człowieka, w tym także praw związanych z jego seksualnością, w różnych zakątkach świata, a także działalności fundacji na rzecz walki z tą sytuacją.
Ewa Zasada
nazwa kategorii: Wydarzenia
CZYTAJ TEŻ:
-
02.05.2022
Alkohol oszukuje
-
01.05.2022
Słodkie Święto Pracy
-
29.04.2022
I kto tu jest potworem?
-
28.04.2022
Gdyby tylko mogły mówić…
-
27.04.2022
Gdy nie ma nic ważniejszego od nałogu
-
26.04.2022
Odzież dla firm — w ekologicznym wydaniu