Leniwiec po „trawce”
"Zjarany leniwiec" pisze egzamin, bierze udział w rodzinnej kolacji i próbuje bawić się na imprezie. Australijscy nastolatkowie Delilah, Jason i Dan pod wpływem marihuany przeistoczyli się we wspomniane zwierzę i mają problemy ze spowolnioną reakcją na otaczającą ich rzeczywistość. Czyżby tak australijski rząd wyobrażał sobie skutki palenia marihuany w realnym życiu?
"You’re worse on weed" ("Jesteś gorszy po trawce") z hashtagiem #stonersloth (#leniwiecpalacz) to pomysł rządu Nowej Południowej Walii na walkę z problemem rosnącej liczby młodych ludzi, palących marihuanę. Zwierzę przedstawione w spotach ma być odniesieniem do negatywnych skutków palenia tzw. "zioła", czyli – zdaniem twórców – ogólnym spowolnieniem reakcji, wykluczającym z życia rodzinnego, szkolnego, jak i rozrywkowego.
Należy jednak zadać pytanie czy autorzy spotów aby na pewno zrozumieli, do kogo kierowana jest kampania, i – przede wszystkim – czy ma ona szansę spowodować oczekiwane zmiany? Bynajmniej. Spoty co prawda spotkały się z zainteresowaniem społeczności internetowej, ale chyba nie takich reakcji oczekiwali ich twórcy. Problem nadużywania marihuany zszedł zupełnie na drugi plan, a sama kampania spotkała się w sieci z szeregiem drwin i żartów. Na Twitterze pojawiły się m.in. komentarze takie jak: Pierwsza myśl po obejrzeniu #stonersloth to "jak bardzo zjarni marihuaną musieli być ludzie, którzy to stworzyli?(@laureningram).
Nawet sam premier Nowej Południowej Walii – Mike Baird – o samym pomyśle wypowiada się z pewną ironią: Właśnie widziałem spoty #StonerSloth. Nie jestem pewien skąd chłopaki z ekipy reklamy w rządzie Nowej Południowej Walii wzięli rodzeństwo Chewbacki, ale te filmy to… naprawdę coś. – pisze Baird na swoim Twitterze.
Powiedzenie "nieważne co mówią, ważne żeby mówili" niestety nie sprawdza się w tym przypadku. Szanse na zmianę zachowań młodych ludzi pod wpływem kampanii są nikłe, chyba że twórcy wcale nie mieli celów profilaktyczno – prewencyjnych.
Joanna Bącela
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
13.04.2025
Czy możliwy jest świat bez strachu? Kampania Feminoteki
-
07.04.2025
Hewi Metal dla Praw Dziecka
-
07.04.2025
Kogo widzisz? Zobacz osobę
-
28.03.2025
Strzelanina
-
26.03.2025
Znikający świergot
-
24.03.2025
Konkretna ochrona