logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Wydarzenia
   ──────  16.05.2016

Ławka, która dziękuje



W czwartek na Rynku w Kielcach stanęła nietypowa instalacja – z pozoru zwyczajna, drewniana ławka kryje w sobie historie osób po przeszczepie, które dziękują swoim dawcom i ich rodzinom. W ten sposób Ministerstwo Zdrowia promuje dawstwo narządów w ramach kampanii „Zgoda na Życie”

Instalacja z daleka wydaje się być kolejnym użytkowym elementem w przestrzeni miejskiej – ławka ma co prawda nietypowy kształt i wyróżnia się nowoczesnym designem, ale jej prawdziwe znaczenie można poznać dopiero, kiedy się do niej podejdzie bliżej.

Cześć Przechodniu! Czy zastanawiałeś się kiedyś nad oddaniem swoich narządów po śmierci? Bo widzisz, ja dzięki takiej decyzji dziś mogę cieszyć się życiem – mówi Robert, jedna z osób dziękujących swojemu dawcy w nagraniu, które odtwarzane jest za pośrednictwem instalacji – Nazywam się Barbara. Jestem 16 lat po przeszczepieniu wątroby. Dziękuję dawcy, dziękuję jego rodzinie – zawsze w moim sercu pozostaną jako najlepsi przyjaciele – słyszymy w kolejnym podziękowaniu.

W nagraniu wzięły udział m.in. osoby związane ze Stowarzyszeniem „Życie po przeszczepie” i Stowarzyszeniem Transplantacji Serca. Za projekt i realizację niecodziennej ławki odpowiedzialna jest Fabryka Komunikacji Społecznej oraz Anna Czarnota, absolwentka wydziału grafiki warszawskiej ASP, scenografka. Jak wyjaśnia artystka, koncepcja odnosi się do tematu transplantologii nie tylko poprzez mechanizm audio, ale również w warstwie symbolicznej.

Pomnik swoim kształtem nawiązuje do głównego elementu wizualnego kampanii – znaku zgody. Jednocześnie przypomina bumerang, a więc coś, co do nas wraca – tak jak życie, które tracimy, ale które dzięki naszej decyzji o oddaniu narządów może „wrócić” do kogoś innego – mówi artystka. Jednocześnie element roślinny pomnika nawiązuje do słowa „transplantacja” i tym samym słów „szczepić”, „sadzić” – rośliny kwitnące w pomniku symbolizują życie – dodaje.

Nie jest to pierwsza inicjatywa organizowanaw ramach kampanii „Zgoda na życie”, w którą zaangażowały się Kielce. Na początku tego roku Urząd Miasta oficjalnie poinformował o włączeniu się w lokalną odsłonę kampanii Ministerstwa, zachęcając mieszkańców do wypełniania i noszenia w portfelu oświadczeń woli, które można otrzymać m.in. w Biurach Obsługi Interesantów.Elektroniczne oświadczenie woli można wypełnić również pod adresem deklaracja.zgodanazycie.pl.Interaktywna ławka gościć będzie na kieleckim Rynku do piątku, 20 maja. Kielce są pierwszym miastem, do którego przyjechała instalacja. Po tygodniu wyruszy do kolejnych miast, które zaangażowały się w kampanię „Zgoda na życie”.

Województwo świętokrzyskie znajduje się wśród regionów o małej liczbie pobrań narządów od zmarłycdawców. W 2014 r. wskaźnik liczby dawców/1 mln wyniósł 13,8, podczas gdy w województwie zachodniopomorskim, wykazującym największą aktywność w tym zakresie, 31,8. Na 17 szpitali z potencjałem dawstwa w województwie, jedynie 5 uczestniczy w programie pozyskiwania narządów od zmarłych.

Więcej szczegółów na temat kampanii „Zgoda na życie” znaleźć można na stronie internetowej zgodanazycie.pl.


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3







polecamy ─── 16.05.2022

Największe w Polsce wydarzenie odpowiedzialnego biznesu już 25 maja


W środę 25 maja EXPO XXI Warszawa stanie się polskim centrum odpowiedzialnego biznesu. Prezentacja firm w obszarze zrównoważonego...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 16.05.2022

    Największe w Polsce wydarzenie odpowiedzialnego biznesu już 25 maja


  • 13.05.2022

    Serhij Żadan Człowiekiem Roku 2022 „Gazety Wyborczej” 


  • 12.05.2022

    „Druh znaczy przyjaciel” – Dem zaprojektował polsko-ukraiński słowniczek dla dzieci


  • 11.05.2022

    Dzień bez Śmiecenia — inauguracja letniej edycji Operacji Czysta Rzeka


  • 10.05.2022

    Gazeta.pl i Ukrayina.pl licytują słynne znaczki pocztowe z podpisami bohaterów Ukrainy


  • 06.05.2022

    Muzeum Narodowe w Warszawie i AMS pokazują sztukę w przestrzeni miasta


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek