Kto pali, nie idzie na randkę
Młodzi ludzie jadą autobusem i przeglądają profile potencjalnych partnerów na randkę na aplikacji Tinder; kiedy tylko zauważą na zdjęciach profilowych papierosa, zgodnie odrzucają kandydaturę palacza jako osoby zupełnie nieodpowiedniej do nawiązania bliższego kontaktu. Pomysł spotu opiera się na danych wskazujących, że posiadacze konta na Tinderze, którzy mają zdjęcia profilowe z papierosem, notują o 50% wyższy współczynnik odrzuceń.
Tinder to aplikacja na smartfony, która dzięki geolokalizacji wyświetla profile ludzi znajdujących się w bezpośrednim otoczeniu użytkownika (np. w kinie, czy kawiarni) i będących potencjalnymi kandydatami na romantyczne spotkanie. Użytkownik decyduje, czy dana osoba mu odpowiada poprzez sposób przewijania zdjęć profilowych kandydatów: przeciągniecie palcem w prawo oznacza akceptację, a w lewo − odrzucenie. Tytuł kampanii − Swipe Left Dat − jest wyrazem tego, że palacz zostaje automatycznie wykluczony z grona potencjalnych kandydatów na randkę.
Kampania skierowana jest do osób bardzo młodych − świadczy o tym jej konstrukcja, a także rodzaj artystów i celebrytów, którzy zostali do niej zaangażowani. Spot rozpoczyna się od krótkiej fabuły typowej dla reklam, jednak potem materiał zamienia się w rodzaj dynamicznego klipu do piosenki raperskiej stworzonej specjalnie na potrzeby kampanii. Utwór wykonują piosenkarki bardzo popularne wśród młodzieży − Becky G i zespół Fifth Harmony. Becky G jest młodziutką, 17-letnią raperką, która zdobyła popularność w 2011 r. dzięki coverom znanych utworów publikowanym na YouTube; te wykonania zostały zauważone przez cenionych autorów tekstów i piosenkarzy, którzy pomogli jej rozpocząć solową karierę. Fifth Harmony z kolei to grupa nastoletnich dziewczyn, które spotkały się w drugiej edycji amerykańskiego programu X-factor i postanowiły założyć zespół. W 2014 r. zdobyły nagrodę MTV w kategorii "Artist To Watch".
Słowa piosenki przygotowanej na potrzeby kampanii opowiadają o różnych atrakcyjnych osobach znalezionych przez aplikację Tinder − o umięśnionym chłopaku, o smukłej, zielonookiej dziewczynie oraz o facecie, który podróżuje po świecie klasą biznesową. Mimo swojej atrakcyjności fizycznej, ciekawych zainteresowań i majętności, wszyscy oni zostają jednak odrzuceni jako kandydaci na randkę z jednego podstawowego powodu − ponieważ są palaczami. Przekaz utworu jest jednoznaczny − nawet jeśli pozornie dobrze się prezentujesz, to palenie sprawia, że stajesz się mało atrakcyjny jako potencjalny partner.
W materiale, oprócz Becky G i Fifth Harmony, występują także autorzy bardzo popularnych wśród młodzieży vlogów. Wśród nich jest min. Grace Helbig, która prowadziła na YouTube’ie codzienny video-dziennik DailyGrace, przekształcony potem w kanał DailyYou. Do tej pory vlogerka zgromadziła ponad 2 miliony internautów, którzy śledzą jej filmy. Wśród innych osobowości vlogosfery zaangażowanych do materiału jest też Harlez Morenstein, który stworzył kanał Epic Meal Time. Składa się on z filmików dokumentujących przygotowanie bardzo kalorycznych, mięsnych dań przez Morensteina i paczkę jego kolegów; wszystkiemu towarzyszy hip-hopowy slang gospodarza i jego przekleństwa (cenzurowane przez podkład z ptasim śpiewem). O ile kanał Grace Helbig jest bardzo popularny wśród dziewczyn, to materiały Harleza Morensteina przyciągają głównie młodych mężczyzn.
Piosenka towarzysząca kampanii miała swoją premierę w wersji komercyjnej na rozdaniu nagród Grammy, 8 lutego 2015 r. Na YouTube promocyjny spot zanotował ponad 276 tys. odsłon, a ponad 10 tys. użytkowników polubiło go. Oprócz spotu, twórcy kampanii przygotowali także dla internautów zadanie, które pozwala na bezpośrednie zaangażowanie w akcję. Otóż na stronie internetowej kampanii (http://www.thetruth.com/) odbiorcy są zachęcani do nagrywania własnych fragmentów klipu i zamieszczania ich w mediach społecznościowych z hashtagiem #LeftSwipeDat. Najlepsze filmy zostaną zmontowane razem i powstanie z tego drugi oficjalny teledysk akcji.
Osobiste zaangażowanie w kampanię jest rodzajem publicznej deklaracji poglądów krytycznych wobec palenia; poza tym akcja w mediach społecznościowych pozwala rozpropagować kampanię wśród internautów.
Za koncepcję kampanii odpowiada agencja 72andSunny, która pracuje dla tak znanych marek jak Benetton, Samsung, Google, Smirnoff czy Nike. "Swipe Left Dat" jest kolejną kampanią w ich portfolio powstałą na zamówienie organizacji American Legacy Foundation; wcześniej dla tej samej fundacji realizowali kampanię "Finish it". American Legacy Foundation prowadzi działania na rzecz ograniczenia używania nikotyny przez Amerykanów − m.in. wieloletni program The Truth skierowany do młodzieży. Wydaje się, że światowe trendy i kampanie społeczne przyniosły zamierzony skutek − w 2000 r. odsetek palaczy wśród nastolatków w USA wynosił 23%, a w tej chwili spadł do zaledwie 8%.
Paulina Giersz
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
07.10.2024
Miejsce zbrodni palenia
-
30.09.2024
Po prostu się rusz!
-
26.09.2024
Jak oswoić prądożerców?
-
25.09.2024
Pomarańcza
-
24.09.2024
Świat oczami niepiśmiennych
-
23.09.2024
Same nie znikną