logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Kampanie, Stany Zjednoczone, Ekologia i środowisko
   ──────  21.01.2015

Krwawe koszty pięknych ozdób

Your browser does not support the video tag.


Piękne i egzotyczne ozdoby, misternie wyrzeźbione w kości słoniowej; cóż mogą mieć wspólnego z przemocą, śmiercią, cierpieniem i terroryzmem? Bardzo wiele. Ludzie zachwycający się precjozami wykonanymi z kości słoniowej zwykle nie wiedzą lub nie pamiętają, że stoi za nimi rzeź tysięcy zwierząt i zyski dla groźnych organizacji przestępczych.

W tej chwili w Europie handel kością słoniową jest zakazany, jednak popyt na ten surowiec w Azji rośnie z roku na rok; jest ona symbolem luksusu, dowodem prestiżu i zamożności. Wyroby z kości słoniowej kupują bogaci Azjaci, ale też turyści przybywający do tego regionu na urlop. Nikt z nich nie zastanawia się, w jaki sposób ten cenny materiał został pozyskany.

Spot kampanii został skonstruowany w ten sposób, żeby obnażyć mechanizm nielegalnego handlu kością słoniowa, pokazać szlak jej przemytu i cierpienie zabijanych zwierząt. Całą historię przestawiono  od końca – jak na taśmie filmowej puszczonej wstecz. Dzięki zastosowaniu animacji reżyser pokazuje kompletny przebieg tego procederu w skondensowanej formie. Materiał zaczyna się od scen na targu, w chińskim mieście portowym, gdzie można kupić precjoza wykonane z kości; potem akcja przenosi się do manufaktury, w której obrabia się kość słoniową i do portu, gdzie przypływają kontenery z kontrabandą. Kolejne ujęcie pokazuje morski szlak przemytu biegnący od wybrzeża Chin do brzegów Kenii, gdzie działają terroryści czerpiący zyski z handlu kością. W tym momencie spotu animacja zostaje zastąpiona materiałem z kamer przemysłowych, które pokazują sceny znane widzom dobrze z telewizji; widać na nich somalijskich terrorystów, którzy zabijają zakładników pojmanych w jednym z centrów handlowych w stolicy Kenii – Nairobi, we wrześniu 2013 r. Po krótkiej wstawce dokumentalnej reżyser spotu powraca do formy animowanej i pokazuje kolejne etapy podroży "wstecz" – z Kenii akcja przenosi się do sąsiadującej Ugandy, gdzie kość słoniowa przechodzi z rąk członków fanatycznej partyzantki zwanej "Armią Bożego Oporu" do rąk terrorystów somalijskich. Kość słoniowa płynie do Kenii i dalej – do Azji, nie tylko z Ugandy, ale też z Sudanu i Nigerii; w obu tych krajach z tego nielegalnego procederu zyski czerpią  grupy terrorystyczne związane z ruchem skrajnych islamistów. Jedna z ostatnich sekwencji filmu pokazuje scenę, która zapoczątkowuje cały ten łańcuch nielegalnego handlu i zysku – na animacji widać zabite stado dorosłych słoni. Leżące na ziemi zwłoki zwierząt mają wypatroszone głowy – tak, żeby można było im wyciąć całe kły, aż do nasady. Pośród zabitych zwierząt stoi przerażone i osamotnione małe słoniątko; postać słoniątka z kreskówki zamienia się w obraz prawdziwego małego słonia, który osierocony i wychudły został pozostawiony na powolną śmierć. Końcowa zamiana animacji na fragment dokumentu powodowana jest zapewne chęcią przypomnienia odbiorcom, że problem dotyczy konkretnych zwierząt, nie jest tylko fabułą animacji.

Cały materiał pokazuje, że szlak przemytu kości słoniowej zostawia za sobą ślad nie tylko w postaci ogromnych nielegalnych zysków, ale także bardzo wielu ofiar – zarówno wśród ludzi, jak i zwierząt. Twórcy kampanii "Last days" ("Ostatnie dni") wzywają odbiorców do działania – hasło całego ruchu brzmi: Albo zjednoczymy się, aby sprawić, że będą to ostatnie dni terroryzmu opartego o handel kością słoniową, albo będziemy świadkami ostatnich dni życia słoni na wolności. Na stronie internetowej kampanii (www.lastdaysofivory.com) można przyłączyć się do propagowania materiału w mediach społecznościowych oraz wpłacić darowiznę na walkę z kłusownictwem. Datki można także wpłacać za pośrednictwem portalu organizacji WildAid, będącej oficjalnym nadawcą kampanii; dodatkowo na tym portalu osoby zainteresowane mają możliwość wypełniania formularza, w którym oświadczają, że nigdy nie dokonają zakupu produktów, które mogą pochodzić od zagrożonych gatunków zwierząt. Publiczne zobowiązanie jest metodą często stosowaną w przypadku próby wprowadzenia zmian behawioralnych.

Twórcami koncepcji kampanii są sławy świata filmowego – spot wyreżyserowała Kathryn Bigelow, a scenariusz napisał Scott Z. Burns. Jak sami piszą na stronie internetowej kampanii, zdecydowali się wykorzystać formę animacji, a nie dokumentu bo realizacja tego ostatniego zajęła by kilka lat; w tym czasie zabito by kolejne setki tysięcy słoni. Poza tym wskazują, że w interncie są już dostępne materiały dokumentujące straszliwe rzezie dokonywane na słoniach; i niczego to nie zmienia. Twórcy kampanii mają nadzieję, że ten stan rzeczy zmieni obnażenie mechanizmu handlu kością słoniową – min. faktu jego powiązania z groźnymi grupami terrorystycznymi. Można na pewno oczekiwać takiego efektu u odbiorców z Europy i Stanów Zjednoczonych, gdzie argument walki z terroryzmem jest bardzo nośny. Czy w Chinach, nastawionych na jak największy rozwój i zysk, rządzonych przez partię komunistyczną argument o walce z terroryzmem i cierpieniu zwierząt może okazać się skuteczny? Organizacja WildAid donosi na swoim profilu na Facebooku, że udało się dokonać pierwszych, niewielkich zmian na lepsze – czwarta co do wielkości firma zajmująca się sprzedażą detaliczną w Hongkongu zdecydowała się wycofać ze swojej oferty przedmioty wykonane z kości słoniowej.

Paulina Giersz


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3


Nazwa kampanii:
Last days
Czas:
2014.12.9
Tematy:
Ekologia i środowisko
Kraje:
Stany Zjednoczone
Nadawca:
WildAid
Media:
Internet
Wykonawca:
Preacher (USA)
Adresaci:
Osoby zainteresowane obroną praw zwierząt i walką z terroryzmem
Hasło kampani:
Either we come together now to make these the last days of ivory-funded terrorism or we witness the last days of elephants in the wild (Albo zjednoczymy się, aby sprawić, że będą to ostatnie dni terroryzmu opartego o handel kością słoniową, albo będziemy świadkami ostatnich dni życia słoni na wolności)





polecamy ─── 28.07.2023

Nabór do konkursu „Raporty Zrównoważonego Rozwoju” przedłużony do 11 sierpnia


Raportowanie ESG staje się w ostatnim czasie coraz powszechniejsze. Konkurs „Raporty Zrównoważonego Rozwoju” przyczynia się do poprawy jakości...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 25.09.2023

    Jedyny słuszny kandydat


  • 22.09.2023

    #LasySięLiczą w całej Polsce. Zaproszenie na święto lasu 23-24 września


  • 21.09.2023

    Gdzie jest sęp?


  • 20.09.2023

    Na wojnę tak, poza tym – nie


  • 20.09.2023

    Zanim to się stanie


  • 19.09.2023

    Dach nad głową


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek