logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wydarzenia > Kontrola poprawności
07.07.2008
Tematy: Wydarzenia

Kontrola poprawności



Piesek na policyjnym plakacie w Szkocji rani uczucia muzułmanów – taki zarzut z ust jednej osoby wystarczył, by plakat poszedł na przemiał. A w Wielkiej Brytanii odżyła dyskusja o granicach poprawności politycznej.

Policjanci z regionu Tayside w Szkocji sfotografowali psiaka w czapce policyjnej z leżącym obok telefonem. Na ulotce szczeniak „Rebel” („Buntownik”) miał informować mieszkańców o nowym numerze policyjnej infolinii.

– Pies to w islamie stworzenie nieczyste – zaprotestował Mohammed Asif, radny i przedstawiciel społeczności muzułmańskiej w Dundee, głównym mieście regionu Tayside. – Te ulotki mogą być obraźliwe dla muzułmanów. Nie wszyscy sklepikarze będą chcieli je wystawiać w witrynach, więc akcja będzie mniej skuteczna.

Policja natychmiast wycofała psie pocztówki. I się pokajała. – Niestety, nie zasięgnęliśmy opinii doradcy ds. różnorodności, zanim wydaliśmy pocztówki. Powinniśmy to zrobić – tłumaczył się rzecznik policji z Tayside.

Reakcja ta szczerze zdumiała mieszkańców Dundee, również muzułmanów. – To posunięta do absurdu poprawność polityczna. Pies od setek lat jest na Wyspach symbolem przyjaciela człowieka, pomocnika. Na pocztówce nikogo nie obraża – mówili mediom mieszkańcy. – Policja powinna działać delikatnie w sprawach mniejszości, ale nie powinna przepraszać za to, że żyje.

– Te kartki są neutralne. To zwykłe informacje – mówili dziennikarzom także muzułmańscy sklepikarze. Zakłopotani rozmiarami afery są liderzy społeczności muzułmańskiej w Szkocji. – W islamie nie ma podstaw, żeby robić awanturę z powodu obrazka ze szczeniakiem – mówił dziennikowi „The Scotsman” Osama Saeed, szef Scottish-Islamic Foundation. – To raczej kwestia kulturowa niż religijna. Każdy ma inną wrażliwość, może czyjeś emocje ucierpiały. Ale to nie jest obraza islamu.

Sprawa wykroczyła daleko poza granice Szkocji. Konserwatywny dziennik „Daily Telegraph” poświęcił jej spory tekst. Media w Wielkiej Brytanii podkreślają, że poprawność polityczna i dbałość o uczucia religijne nie mogą przesłaniać zdrowego rozsądku.

– To po prostu nowoczesna cenzura – protestuje Richard Cook, rzecznik na Szkocję pozarządowej organizacji Campaign Against Political Correctness (CAPC) tropiącej absurdy poprawności politycznej. – Jest groźna, bo nie tylko tłumi wolność słowa, lecz także ośmiesza państwowe instytucje.

Radny Mohammed Asif zaszył się w domu i nie odbiera telefonów. Wydał jedynie oświadczenie, że chciał tylko zapobiec napięciom międzyreligijnym.
Maciej Kuźmicz, Gazeta Wyborcza








10.10.2025 polecamy

Można zwariować, czyli 7 ważnych kampanii o zdrowiu psychicznym


10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Z tej okazji wybraliśmy siedem kampanii, które naszym zdaniem przyczyniły się do zwiększenia świadomości o kryzysach psychicznych i sposobach, w jaki można sobie pomóc lub szukać wsparcia.  1. Depresja. Rozumiesz – Pomagasz, Ministerstwo Zdrowia Kampania „Depresja. Rozumiesz – Pomagasz" Ministerstwa Zdrowia miała kilka odsłon. Jedna z nich była realizowana pod hasłem „Naucz się mówić do osób chorych na depresję” i miała na celu zwrócenie uwagi na to, jakie komunikaty kierujemy do osób w kryzysie psychicznym. W spotach zostały przedstawione trzy historie pokazujące problemy osób należących do grup zwiększonego ryzyka: młodzieży w okresie dojrzewania...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 13.11.2025Wydarzenia

    „6 7”, „brainrot” czy „skibidi”? Młodzieżowe Słowo Roku 2025

  • 03.10.2025Wydarzenia

    Weekend Adopcji Mars i TOZ

  • 01.10.2025Wydarzenia

    Rusza system kaucyjny! Na czym polega?

  • 19.09.2025Wydarzenia

    IV ElektroEkologiczny Hackathon – stwórz grę z pomocą AI!

  • 17.09.2025Wydarzenia

    Metroteka – pierwsza biblioteka na stacji metra

  • 10.09.2025Wydarzenia

    ‬Warszawa chroni dzieci w sieci – zgłoś szkołę

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek