Instytut Spraw Obywatelskich (INSPRO) zainicjował akcję „Wolne od GMO? Chcę wiedzieć!”. Kampania zwraca uwagę na sposób znakowania produktów spożywczych w odniesieniu do braku lub obecności składników modyfikowanych genetycznie (GMO) w procesie wytworzenia, który zdaniem organizatorów nie spełnia oczekiwań konsumentów. Dotyczy to również produktów pochodzenia zwierzęcego (jaja, nabiał, mięso), uzyskanych z hodowli opartych o pasze niemodyfikowane genetycznie.
W ramach kampanii zaprezentowane zostaną m.in badania, zrealizowane na zlecenie INSPRO, przedstawiające opinie Polaków na temat znakowania produktów wyprodukowanych przy użyciu GMO. INSPRO ma na swoim koncie kilka kampanii, m.in. „Obywatele decydują”, „Tiry na tory” czy „Naturalne geny”.
W kampanii INSPRO podkreśla, że każdy konsument kupując produkty, w szczególności żywność, powinien mieć łatwy dostęp do szczegółowych informacji na temat sposobu i miejsca produkcji oraz zawartości, w tym składników wykorzystanych na każdym etapie łańcucha produkcyjnego – istotnych ze względów zdrowotnych, jak również światopoglądowych, czy religijnych.
Polscy konsumenci chcą wiedzieć, które produkty powstały bez udziału organizmów genetycznie zmodyfikowanych. Mamy się na kim wzorować. Kupując, np. niemiecki produkt spożywczy oznakowany naklejką „Ohne Gentechnik” mamy pewność, że w procesie produkcji nie została wykorzystana pasza modyfikowana genetycznie. Europejscy przedsiębiorcy idą nawet dalej. Duże sieci handlowe wspólnie wspierają uprawy soi niemodyfikowanej genetycznie w Brazylii oraz tworzenie korzystnych warunków biznesowych sprzyjających rozwojowi tych upraw – wyjaśnia Rafał Górski, prezes INSPRO.
Logo akcji „Wolne od GMO? Chcę wiedzieć!” (zielona rzepka) nawiązuje do wcześniejszej kampanii INSPRO, „Naturalne Geny”, prowadzonej od 2009 r., której celem jest mobilizowanie konsumentów i rolników do obrony praw związanych z wytwarzaniem i sprzedażą żywności bez udziału GMO. W ramach kampanii pod petycją w sprawie znakowania żywności zawierającej GMO zostało zebranych ponad 20 tys. podpisów.
Strona kampanii: www.chcewiedziec.pl.
nazwa kategorii: Wydarzenia
CZYTAJ TEŻ:
-
23.03.2023
Grodziski Ośrodek Sportu i Rekreacji z „cichymi godzinami”
-
22.03.2023
Dąb Fabrykant zwycięzcą konkursu Europejskie Drzewo Roku 2023!
-
16.03.2023
Netto i Caritas wspierają potrzebujących na Wielkanoc
-
15.03.2023
Superkomputer od Funduszu Żubra widzi, słyszy i rozumie dzikie zwierzęta
-
03.03.2023
YC x NGO – trwa nabór na konkurs!
-
02.03.2023
Nextbike otwiera sezon rowerowy w dziesięciu miastach Polski