Zakończyła się piąta z kolei edycja Konkursu Kampania Społeczna Roku. 25 kwietnia w TR Warszawa podczas uroczystej Gali nagrodzono zwycięzców i wyróżnionych w siedmiu kategoriach.
Do tegorocznego konkursu zgłoszone zostały 103 kampanie o ściśle społecznym charakterze. W konkursie wzięły udział instytucje rządowe, firmy komercyjne, organizacje pozarządowe, agencje PR oraz osoby prywatne.
Jury, składające się ze specjalistów w dziedzinie marketingu, reklamy i Public Relations, wstępnie wyłoniło 28 kampanii, które sklasyfikowane były w 7 kategoriach. Debata członków jury ostatecznie pozwoliła wskazać zwycięzców i wyróżnionych. Paweł Prochenko, Prezes Fundacji Komunikacji Społecznej oraz przewodniczący konkursowego jury stwierdza: Rokrocznie możemy zaobserwować dużo dobrych i poprawnych kampanii, niestety wciąż mało jest kampanii wybitnych. Zdecydowanie najbardziej kreatywne są kampanie w kategorii NGO. Wynika to pewnie z większej swobody i możliwości współpracy organizacji i agencji realizującej kampanię. Niestety sztywne procedury przetargowe prawdopodobnie zabijają kreatywność kampanii inicjowanych przez instytucje publiczne. W kategorii kampanii firm i fundacji firm nagrodzone i wyróżnione zostały kampanie małych firm a nie korporacji. To też jest znamienne. W kreatywności te mniejsze są zdecydowanymi liderami. Jury stara się to docenić. Prawdopodobnie to obszar zaangażowania społecznego, w którym właśnie nie ci najwięksi mogą się wykazać.
Zwycięstwo w kategorii Kampanie organizacji pozarządowych wygrała odważnie nazwana kampania „Zbieramy na cycki, nowe fryzury i dragi” fundacji Rak’n’Roll, do której kreacje przygotował Havas Worldwide Warsaw. Kampania fundraisingowa przedstawiała konkretne potrzeby podopiecznych organizacji. Co ważne, nie oddziaływała na odbiorców poprzez wzbudzanie współczucia czy epatowanie mocnymi obrazami, a przez odważną i bezpośrednią formę przekazu.
W kategorii Kampanie instytucji publicznych za najlepszą uznano przygotowaną przez agencję Oko i Ucho na zlecenie Narodowego Centrum Kultury kreację „Ojczysty – dodaj do ulubionych”. Jury doceniło kompleksowość wykorzystanych narzędzi, takich jak spoty telewizyjne i radiowe, BTL i media społecznościowe, jak również efekt – wzbudzenie sympatii do języka polskiego.
W kategorii Kampanie firm i fundacji firm, zwycięska statuetka powędrowała do twórców „Zatrudnij Asa” autorstwa Agencji IQ Marketing i AtomClick pracujących na rzecz Fundacji SYNAPSIS. Kampania zachęcająca do odkrycia potencjału osób z zespołem Aspergera doceniona została za autentyczność i realny wpływ na życie konkretnego beneficjenta oraz duży oddźwięk w mediach.
Spośród kampanii zgłoszonych do kategorii Kampanie lokalne najciekawszą okazała się „Wiekowe zajawkowe”, której celem było zainicjowanie dialogu międzypokoleniowego. Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie wspólnie z agencją DSK zyskał uznanie w oczach wybierających za odwagę wykorzystania nowatorskiej formy i udane wzbudzanie ciepłych uczuć u odbiorców.
Zwycięzcą w kategorii Zdrowie, której patronem jest firma Polpharma, została kampania „SM – walcz o siebie”, poruszająca temat chorych na stwardnienie rozsiane. Kampania zainicjowana przez agencję TELESCOPE we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Stwardnienia Rozsianego, Fundacją Neuropozytywni i Fundacją Urszuli Jaworskiej miała na celu przekonanie opinii publicznej, że właściwa terapia tego schorzenia może dać szanse na normalne funkcjonowanie. Jurorzy docenili m.in. autentyczność wykorzystanych w niej historii oraz zjednoczenie wokół kampanii wielu różnych środowisk.
Marketing zaangażowany społecznie to jedyna kategoria konkursu, w której jury zdecydowało się nie przyznawać żadnej nagrody. Niestety w tej kategorii nie zostały zgłoszone kampanie, które wnosiłyby nową wartość, były odkrywcze czy pokazywałyby problem jaki poruszają z innej perspektywy. To akurat jest dość zaskakujące, ponieważ marketing zaangażowany społecznie jest bardzo dobrym sposobem zaangażowania społecznego firmy w działania CSR. Formuła ta pozwala budować wizerunek firmy i wzmacniać lojalność do niej przy jednoczesnej realizacji celów społecznych – komentuje brak nagrody w tej kategorii, Paweł Prochenko, przewodniczący jury Konkursu.
Akcje zaangażowanie społecznie to kategoria, która zasłużyła na szczególną uwagę. Nagradzana jest tu inicjatywa osób prywatnych, zorganizowana przy minimalnym nakładzie finansowym. W tym przypadku jurorami byli internauci, którzy swoje głosy oddawali za pośrednictwem portalu kampaniespoleczne.pl. Wyłonili oni w ten sposób zwycięzcę w postaci kampanii „There is a city” zrealizowanej przez Black Rabbit, służącej szerzeniu wiedzy o Powstaniu Warszawskim wśród obcokrajowców. Kampania ta odbiła się szerokim echem i zyskała duże zainteresowanie medialne.
Spośród 10 najpopularniejszych kampanii portalu kampaniespoleczne.pl, zaklasyfikowanych do nowopowstałej kategorii Świat, grono międzynarodowych jurorów wyłoniło zwycięzcę w postaci holenderskiej produkcji „Girls going wild“, poruszającej problem handlu kobietami i zmuszania ich do prostytucji. Kampania została doceniona za jasny przekaz, oparty na uderzającym kontraście pomiędzy pokazaną sytuacją a rzeczywistym znaczeniem.
Jury przyznało też następujące wyróżnienia:
Wyróżnienia w kategorii Kampanie organizacji pozarządowych:
-
Jeszcze żywy karp, nadawca: Klub Gaja wykonawca: Clos Brothers
-
Autyzm wprowadza zmysły w błąd, nadawca: Fundacja SYNAPSIS wykonawca: PZL
-
Pełnoprawni i aktywni, nadawca: Fundacja Aktywnej Rehabilitacji, wykonawca: Telescope, Hot Yellow
-
Rak’n’Roll Records – charytatywna wytwórnia muzyczna, nadawca: Fundacja Rak’n’Roll wykonawca: 180heartbeats + JUNG v. MATT
Wyróżnienia w kategorii Kampanie instytucji publicznych:
-
Cyfryzacja. Wprowadzenie naziemnej telewizji cyfrowej, nadawca: Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, wykonawca: Fabryka Komunikacji Społecznej
-
Nekrolog, nadawca: Komenda Stołeczna Policji, wykonawca: The Digitals
-
Polacy 2012. Wszyscy jesteśmy gospodarzami, nadawca: Rząd RP, wykonawca: Grandes Kochonos, CAM Media, Letemknow, Deepsense, Proximity
Wyróżnienia w kategorii Kampanie lokalne:
-
A+B=Absolutnie bezpieczni, nadawca: Stalexport Autostrada Małopolska S.A., wykonawca: Imago Public Relations
-
Darłowskie Centrum Wolontariatu za kampanie Darłowska Laponia Świętego Mikołaja i Projekt SAMI
Wyróżnienia w kategorii Kampanie firm komercyjnych i fundacji firm:
- Rejsy Odkrywców 2012. W maju na Zawiszy, nadawca i wykonawca: JetLine/Fundacja Rejs Odkrywców
Ze względu na rosnącą liczbę kampanii społecznych, Konkurs Kampania Społeczna Roku 2012 był okazją do zaprezentowania zrealizowanych projektów, zwracających na siebie uwagę, nie tylko ze względu na problem którego dotyczą, ale także na innowacyjne i coraz śmielsze formy, w jakich zostały stworzone. Gali towarzyszył odbywający się w tym samym czasie pokaz najciekawszych kampanii społecznych ubiegłego roku. Prezentacja została zorganizowana dla mieszkańców Warszawy w Niespodzianka Cafe, zlokalizowanej nieopodal TR Warszawa. Oba wydarzenia, cieszące się dużą frekwencją, zarówno wśród specjalistów ze świata marketingu, jak i innych zainteresowanych tą tematyką, podniosły społeczną świadomość otaczających nas problemów, zobrazowanych w ciekawy, niekoniecznie smutny, a równocześnie poruszający sposób.
Partnerem strategicznym zostało po raz trzeci Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA, zaś patronat honorowy nad konkursem objęła Małżonka Prezydenta RP Pani Anna Komorowska.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
03.10.2024
Znamy nominowanych jubileuszowej 25. edycji Effie Awards Poland
-
03.10.2024
Noc Księgarń już 4 października. Prawie dwieście wydarzeń w 180 księgarniach
-
27.09.2024
25 lat Galerii Rusz
-
13.09.2024
Dom na detoksie. Zapisz się na bezpłatne szkolenie
-
12.09.2024
Warszawskie Dni Filmu Niemego: 13-15 września w kinie Muranów
-
09.09.2024
VII edycja kampanii Życie Warte Jest Rozmowy. Zapraszamy na konferencję