Kobiety w ciąży często są namawiane do konsumpcji alkoholu przez członków swojej rodziny oraz znajomych, a do spożycia alkoholu dochodzi najczęściej podczas domowych przyjęć. Te szokujące dane oznaczają, że bez zmiany postaw całego społeczeństwa trudno będzie skłonić wszystkie ciężarne kobiety do całkowitej alkoholowej abstynencji.
Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP PPS) od 2008 r. prowadzi kampanię „Lepszy start dla Twojego dziecka”, której celem jest informowanie kobiet w ciąży o zagrożeniach wynikających ze spożywania alkoholu.
Kreację, wykorzystaną też w poprzedniej edycji kampanii, wykonała Fabryka Komunikacji Społecznej.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez TNS OBOP w latach 2009-2010 na zlecenie ZP PPS, liczba kobiet spożywających alkohol w trakcie ciąży kształtuje się na poziomie ok. 10 %. Zdaniem organizatorów kampanii ten niepokojąco wysoki odsetek jest przede wszystkim skutkiem niewiedzy panującej wśród ciężarnych. Wiele z nich jest bowiem przekonanych o tym, że niewielkie ilości alkoholu, zwłaszcza piwa czy wina, nie mogą zaszkodzić organizmowi rozwijającego się dziecka. W takiej opinii są utwierdzane przez osoby ze swojego otoczenia, w tym także członków rodziny.
Badania ZP PPS pokazały, jak wiele kobiet spotyka się z opiniami o dobroczynnym wpływie alkoholu na kobietę w ciąży i jej dziecko. – Z takim twierdzeniem, wyrażonym przez znajomych bądź rodzinę, spotkało się aż 6 % respondentek, natomiast po 5 % otrzymało taką informację od lekarza lub z mediów. Respondentki, które przyznały się do spożywania alkoholu w trakcie ciąży, najczęściej sięgały po piwo (47 %) bądź wino (22 %), znacznie rzadziej była to wódka (3 %). – informuje Leszek Wiwała, Prezes Zarządu ZP PPS – Na szczęście jednocześnie stale rośnie liczba lekarzy rozmawiających ze swoimi pacjentkami o szkodliwości picia alkoholu w trakcie ciąży – z 20 % w 2008 r. do 40 % w 2010 r. Zadaniem kampanii „Lepszy start dla Twojego dziecka” jest przekonanie ciężarnych o fałszywości tego typu opinii i zachęcenie ich do całkowitej alkoholowej abstynencji.
ZP PPS przygotował 2200 miniboardów oraz 100.000 ulotek, które znajdą się w 1.000 aptek
w całym kraju – część będzie dołączone do testów ciążowych. Dodatkowo 18 000 ulotek zostanie rozdanych osobom biorącym udział w kościelnych kursach przygotowujących do małżeństwa. Ponadto przez rok w TV Medica (kanale medycznym o charakterze edukacyjnym emitowanym w placówkach zdrowotnych) ukazywać się będzie 10-minutowy film „W ciąży nie piję – Lepszy start dla Twojego dziecka”, w którym znajdą się m.in. wypowiedzi ekspertów z zakresu pediatrii i położnictwa.
Partnerami kampanii są Polskie Towarzystwo Ginekologiczne, Polskie Towarzystwo Położnych oraz Domowe Laboratorium (producent testów ciążowych). Patronat medialny sprawują „Magazyn Pielęgniarek i Położnych”, „Magazyn Położna. Nauka i Praktyka” oraz Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
08.01.2025
Truck Care ostrzega przed martwy polem
-
22.12.2024
Ruszyła 3. edycja konkursu CSR Poland Awards!
-
16.07.2024
Kalkulator śladu węglowego HITem 2024 roku
-
24.05.2024
Ruszyły zgłoszenia do 25. edycji konkursu Effie Awards Poland
-
17.05.2024
Newbie prezentuje kolekcję stworzoną z resztek tkanin z wcześniejszych projektów
-
30.04.2024
Jak opowiadać o działaniach pro publico bono? Webinar Effie in Practice dla NGO