Knorr wycofuje „sos cygański” i zastępuje go „węgierskim paprykowym”
Marka Knorr zmienia nazwę „sosu cygańskiego” na „sos paprykowy po węgiersku”. To efekt światowej dyskusji dotyczącej rasizmu.
Stara nazwa może być interpretowana negatywnie, dlatego postanowiliśmy wprowadzić nową – poinformowała firma Unilever, właściciel marki. Zmiana dotyczy wyłącznie nazwy. Receptura sosu na bazie papryki, pomidorów i cebuli pozostaje bez zmian.
Cieszę się, że Knorr reaguje na skargi ludzi – zareagował na tę wiadomość Romani Rose, przewodniczący Centralnej Rady Niemieckich Sinti i Romów. Rada, której przewodniczy, już w 2013 roku postulowała, by zmienić nazwę produktu. Według niej „sos cygański” nigdy nie był częścią kultury romskiej, a słowo „cygan” ma często obraźliwy charakter.
Decyzja marki Knorr wpisuje się w ogólnoświatowy trend weryfikowania nazw i określeń, przez lata uznawanych za „przezroczyste”, a w istocie będących ukrytą formą rasizmu lub dyskryminacji. Dobrym przykładem może być tu popularna marka Uncle Ben’s. Słowo „uncle” (czyli „wujek”) pozornie wydaje się neutralne a nawet sympatyczne i ciepłe. W rzeczywistości jest dokładnie na odwrót. Biali mieszkańcy Południa Stanów Zjednoczonych chętnie posługiwali się określeniem „uncle” w stosunku do starszych czarnoskórych tylko po to, by uniknąć zwracania się do nich pełnym szacunku określeniem „mister” (czyli „proszę pana”). W czerwcu firma Uncle Ben’s podjęła decyzję o zmianie logo oraz usunięciu z opakowań produktów wizerunku czarnoskórego mężczyzny.
Źródło: proto.pl oraz noizz.pl
nazwa kategorii: Wydarzenia
CZYTAJ TEŻ:
-
01.12.2023
Kształt bezpieczeństwa
-
30.11.2023
Lidl promuje produkty z certyfikatem Fairtrade
-
28.11.2023
Bajeczki dla dzieci
-
27.11.2023
Rusza 23. MFF Watch Docs — start w najbliższy piątek
-
23.11.2023
DeepSteki
-
23.11.2023
„Sernik z kamieniami” już w sprzedaży!