logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Akcje
   ──────  17.12.2011

„Katyń 2010”, „Słomka z Afryką” i „Kierowco! kultury”



Jerzy Tchórzewski – grafik, plakacista, designer – jest absolwentem Wydziału Grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Laureat konkursu Galerii Pakatu AMS pt. „Fryderyku! wróć do Warszawy”. „Plakat jest moją miłością” – deklaruje. Oto kilka wybranych, zaangażowanych w sprawy społeczne plakatów, z jego dotychczasowej twórczości.

Seria plakatów „Katyń 2010” powstała „na żywo”, każdy z nich był zapisem na gorąco kolejnego dnia; pierwszy powstał w dniu katastrofy prezydenckiego samolotu. Kolejne prace były jak pamiętnik wrzucany codziennie na Facebook. – Było to tak mocne zderzenie symboli, przynajmniej jak na owe chwile, bez obrońców krzyża pod pałacem. Pod pałacem prezydenckim płonęły świece spontanicznie ustawione przez społeczeństwo; właśnie ta chwila była bardzo społeczna, była podniosła żałobna sytuacja i „cudowny” żałobny klimat jedności ludzi.

Poszczególne plakaty:
„10.04.2010” „K” rozłupane na pół, ułożone z dwóch skrzydeł samolotu oraz krzyż Katyński: – Zrobiłem ten plakat jako pierwszy – jest trochę jak szok, cisza przed burzą. 

„11.04.2010”  Tabletka z krzyżykiem i hasłem: „Stosować z głową”: – To wieloznaczny tekst, z jednej strony stosować do sytuacji Głowy Państwa, z drugiej zachowując rozwagę, ale też z trzeciej strony: bomba medialna była na tyle silna, że od zawłaszczania symboli zaczęła mnie boleć głowa. Mój wujek został zamordowany w Katyniu, to wiem od dziecka. Chcąc nie chcąc Prezydent był moim prezydentem chociaż go nie lubiłem. 

„12.04.2010” Żółty plakat, na którym tiara zmienia się w sznur wisielca. BEFORE i AFTER czyli przed katastrofą i po.

„True fashion victims”  – praca wykonana na konkurs, pokazująca czarne oblicze branży mody: cierpienie i wyzysk prawdziwych ofiar mody.

„Kierowco! kultury” – projekt wyróżniony w konkursie na plakat Muzeum Plakatu w Wilanowie; widoczny na nim samochód wyrwany ze znaku drogowego znajduje się na kartce papieru, którą niszczy kołami zmienionymi na piły tarczowe.

„Child Labour” – projekt bazujący na znanym logo NIKE oraz twarzy dziecka o azjatyckiej urodzie. Połączenie tych światów daje symbol wyzysku dzieci przez firmy odzieżowe.

„HELP” – widniejąca na plakacie kra lodowa odłamuje się i tworzy przekaz do reszty globu; „pomocy” to również nawiązanie do znanego plakatu z niedźwiedziem polarnym unoszącym się na wodzie.

„SŁOMKA Z AFRYKĄ” – Za każdym razem jak patrzę na ten plakat chce mi się pić. Jak go robiłem też byłem spragniony. Myślą, jaka czai się za plakatem, jest zaduma nad tym jak Europa i Stany Zjednoczone chętnie czerpały i czerpią z bogactw czarnego lądu. Jak kolonizatorzy bez opamiętania niszczyli i niszczą kulturę Afryki. W jak agresywny sposób jest i była ona wyssana ze swojej tożsamości. – tłumaczy autor

„Czaszka dymi” – To najbardziej „efekciarski” plakat z tego zestawienia (…) mówi mniej więcej tyle, że wypuszczamy do atmosfery śmierć.

Więcej prac Jerzego Tchórzewskiego można zobaczyć na stronie jego studia projektowego.


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3







polecamy ─── 11.10.2022

Znamy nominowanych do nagrody Effie 2022


Jury 23. edycji Effie Awards Poland przyznało 94 nominacji, z czego spośród agencji mediowych najwięcej otrzymał Starcom (21),...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 25.05.2023

    Ruszyła ogólnopolska akcja #TataTeżCzyta


  • 23.05.2023

    Mały Książę i Kundelek


  • 19.05.2023

    Rusza kolejna edycja kampanii „Z Kujawskim pomagamy pszczołom”


  • 02.05.2023

    Drugi maja, wywieś flagę


  • 17.04.2023

    Ruszył Zielony Tydzień. Kupuj eko i dbaj o planetę


  • 13.04.2023

    To nie BIDUL. To CZŁOWIEK bogaty w talenty


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek