logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Akcje > „Katyń 2010”, „Słomka z Afryką” i „Kierowco! kultury”
17.12.2011
Tematy: Akcje

„Katyń 2010”, „Słomka z Afryką” i „Kierowco! kultury”



Jerzy Tchórzewski – grafik, plakacista, designer – jest absolwentem Wydziału Grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Laureat konkursu Galerii Pakatu AMS pt. „Fryderyku! wróć do Warszawy”. „Plakat jest moją miłością” – deklaruje. Oto kilka wybranych, zaangażowanych w sprawy społeczne plakatów, z jego dotychczasowej twórczości.

Seria plakatów „Katyń 2010” powstała „na żywo”, każdy z nich był zapisem na gorąco kolejnego dnia; pierwszy powstał w dniu katastrofy prezydenckiego samolotu. Kolejne prace były jak pamiętnik wrzucany codziennie na Facebook. – Było to tak mocne zderzenie symboli, przynajmniej jak na owe chwile, bez obrońców krzyża pod pałacem. Pod pałacem prezydenckim płonęły świece spontanicznie ustawione przez społeczeństwo; właśnie ta chwila była bardzo społeczna, była podniosła żałobna sytuacja i „cudowny” żałobny klimat jedności ludzi.

Poszczególne plakaty:
„10.04.2010” „K” rozłupane na pół, ułożone z dwóch skrzydeł samolotu oraz krzyż Katyński: – Zrobiłem ten plakat jako pierwszy – jest trochę jak szok, cisza przed burzą. 

„11.04.2010”  Tabletka z krzyżykiem i hasłem: „Stosować z głową”: – To wieloznaczny tekst, z jednej strony stosować do sytuacji Głowy Państwa, z drugiej zachowując rozwagę, ale też z trzeciej strony: bomba medialna była na tyle silna, że od zawłaszczania symboli zaczęła mnie boleć głowa. Mój wujek został zamordowany w Katyniu, to wiem od dziecka. Chcąc nie chcąc Prezydent był moim prezydentem chociaż go nie lubiłem. 

„12.04.2010” Żółty plakat, na którym tiara zmienia się w sznur wisielca. BEFORE i AFTER czyli przed katastrofą i po.

„True fashion victims”  – praca wykonana na konkurs, pokazująca czarne oblicze branży mody: cierpienie i wyzysk prawdziwych ofiar mody.

„Kierowco! kultury” – projekt wyróżniony w konkursie na plakat Muzeum Plakatu w Wilanowie; widoczny na nim samochód wyrwany ze znaku drogowego znajduje się na kartce papieru, którą niszczy kołami zmienionymi na piły tarczowe.

„Child Labour” – projekt bazujący na znanym logo NIKE oraz twarzy dziecka o azjatyckiej urodzie. Połączenie tych światów daje symbol wyzysku dzieci przez firmy odzieżowe.

„HELP” – widniejąca na plakacie kra lodowa odłamuje się i tworzy przekaz do reszty globu; „pomocy” to również nawiązanie do znanego plakatu z niedźwiedziem polarnym unoszącym się na wodzie.

„SŁOMKA Z AFRYKĄ” – Za każdym razem jak patrzę na ten plakat chce mi się pić. Jak go robiłem też byłem spragniony. Myślą, jaka czai się za plakatem, jest zaduma nad tym jak Europa i Stany Zjednoczone chętnie czerpały i czerpią z bogactw czarnego lądu. Jak kolonizatorzy bez opamiętania niszczyli i niszczą kulturę Afryki. W jak agresywny sposób jest i była ona wyssana ze swojej tożsamości. – tłumaczy autor

„Czaszka dymi” – To najbardziej „efekciarski” plakat z tego zestawienia (…) mówi mniej więcej tyle, że wypuszczamy do atmosfery śmierć.

Więcej prac Jerzego Tchórzewskiego można zobaczyć na stronie jego studia projektowego.








12.06.2025 polecamy

Aktor Sebastian Stankiewicz ma dość. Co się stało?


„Jesteśmy tu, bo mamy dość!” – mówi Sebastian Stankiewicz w najnowszym spocie społecznym. Ale to nie zapowiedź filmu akcji. To apel o empatię wobec kur, które całe życie spędzają w ciasnych klatkach. Stowarzyszenie Otwarte Klatki w kampanii „Gang troski o nioski” pokazuje, że każdy z nas może zmienić los tych zwierząt. Warunki przystąpienia? Troska, dostęp do internetu i kilka minut tygodniowo. W akcję włączył się aktor, Sebastian Stankiewicz, znany m.in. z serialu Edukacja xD, a także roli szpaka Mateusza w Akademii pana Kleksa. Mroczny klimat, jasny cel Spot stylizowany jest na scenę z Podziemnego kręgu – ciemne pomieszczenie, tłum ludzi, napięcie w...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kampanie

zobacz także


  • 08.01.2025Akcje

    Truck Care ostrzega przed martwy polem

  • 05.11.2024Kreacje / printy

    Faceci nie chcą kwiatów

  • 18.10.2024Akcje

    Gdy znika dziecko, gubi się cała rodzina

  • 26.09.2024Akcje

    Jak oswoić prądożerców?

  • 11.09.2024Akcje

    #TataTeżCzyta2024 — podsumowanie kampanii

  • 23.07.2024Akcje

    Nie wszystko co „eco” jest eco

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek