Klub Gaja, w ramach kampanii „Jeszcze żywy KARP 2012”, zachęca Polaków do wyborów konsumenckich, które sprzyjają poprawie dobrostanu karpi. 14 grudnia w Warszawie odbędzie się happening „Karp z ludzką twarzą”.
Założeniem kampanii „Jeszcze żywy KARP” jest zmiana postaw społecznych i przyzwyczajeń konsumentów w celu ograniczenia cierpienia zwierząt. Sprzedaż karpia z lodu czy chłodni, tak jak innych ryb, zmniejsza stres i ból ryb. Żywe karpie wielokrotnie wyławiane podczas sprzedaży detalicznej są narażone na zranienia, otarcia i stres, a pakowane żywcem do reklamówek na śmierć przez uduszenie.
Happening „Karp z ludzką twarzą” nawiązuje do kreacji tegorocznej kampanii Jeszcze żywy KARP. Twarze aktorów – ambasadorów w połowie zamalowane wizerunkiem karpia jednocześnie „mówią” w jego imieniu. Twarze z karpiem pojawią się o godz. 11:30 na ulicach Chmielnej i Szpitalnej, a także w innych punktach miasta – wszędzie tam, gdzie dotrą sympatycy kampanii, którzy na swoją twarz nalepią kalkomanię (tatuaż wodny) z obrazkiem karpia. Klub Gaja będzie także rozdawać przechodniom kartki pocztowe z wizerunkiem ambasadorów polskich karpi.
Tegoroczna odsłona kampanii po raz pierwszy ma swoją stronę internetową (www.jeszczezywykarp.pl). Przygotowano także spoty radiowe i telewizyjne, bannery, plakaty oraz założono fanpage na Facebooku. Kampanię wspierają ambasadorzy – aktorzy: Magdalena Różczka, Magdalena Popławska, Julia Pietrucha, Bartłomiej Topa oraz Robert Makłowicz, publicysta i kucharz. W tym roku dołączył do kampanii aktor i prezenter – Daniel Wieleba. O kampanii można przeczytać na portalu kampaniespołeczne.pl.
Klub Gaja prowadzi kampanię Jeszcze żywy KARP od 14 lat. Domagając się innego traktowania tych zwierząt organizował akcje, które doprowadziły do zwiększenia kontroli weterynaryjnych i handlowych w punktach sprzedaży karpi. W 2009 r. Sejm, dzięki działaniom Klubu Gaja, do kręgowców objętych Ustawą o ochronie zwierząt dopisał ryby hodowlane. Odtąd przypadkami np. pakowania żywych ryb do folii czy trzymania ich stłoczonych w zbyt małych basenach muszą zająć się odpowiedzialne służby. Niektóre sklepy wycofują się ze sprzedaży żywego karpia, proponując w zamian karpie z lodu czy w płatach. W 2011 r. Prokurator Generalny o uznaniu humanitarnych postaw wobec masowej sprzedaży ryb przypomniał w oficjalnym piśmie rozesłanym do wszystkich prokuratur w kraju.
zobacz także
-
13.11.2025Wydarzenia
„6 7”, „brainrot” czy „skibidi”? Młodzieżowe Słowo Roku 2025
-
03.10.2025Wydarzenia
Weekend Adopcji Mars i TOZ
-
01.10.2025Wydarzenia
Rusza system kaucyjny! Na czym polega?
-
19.09.2025Wydarzenia
IV ElektroEkologiczny Hackathon – stwórz grę z pomocą AI!
-
17.09.2025Wydarzenia
Metroteka – pierwsza biblioteka na stacji metra
-
10.09.2025Wydarzenia
Warszawa chroni dzieci w sieci – zgłoś szkołę

