logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Opinie > Karmiąca dłoń „białego pana”
28.07.2014
Tematy: Opinie

Karmiąca dłoń „białego pana”

Your browser does not support the video tag.


Zdarzają się niedorzeczne reklamy społeczne. Są takie, które balansują na cienkiej granicy dobrego smaku. Inne natomiast wzbudzają kontrowersje, ale umiejętnie kierunkują odbiorcę na działanie. Oskarżany o rasizm spot organizacji Feed The Child, w którym czarne dzieci są karmione przez białych dorosłych niczym psy, to natomiast kreatywna porażka, dla której trudno szukać słów zrozumienia i usprawiedliwienia.

Fala krytyki jaka spadła na organizację, a konkretnie odpowiedzialny za reklamę jej oddział w RPA, zmusiła ją do wydania solennych przeprosin oraz wycofania spotu z emisji. Było za co bić się w pierś. Dobrze warsztatowo zrealizowany spot autorstwa agencji Ogilvy & Mather przenosi widza do gustownie urządzonych salonów, kuchni i sypialni, dobrze sytuowanych mieszkańców – białych. Towarzyszy im czarnoskóre dziecko, które karmią z ręki, dokładnie jakby karmili domowego pupila – psa lub kota. Próbą wytłumaczenia zamysłu kreatywnego jest pojawiające się na końcu hasło Przeciętny domowy pies odżywia się lepiej niż miliony dzieci.

Porównanie prawdopodobnie trafne i przejmujące. Problemem nie jest przekaz, ale rozwiązanie kreatywne wykorzystane w spocie – dehumanizacja dzieci i przedstawienie ich jako zwierząt, a co za tym idzie odebranie godności potrzebującym, którzy potrzebują finansowego wsparcia. To także pozbawione komentarza ukazanie podziałów rasowych – to biali są „panami” domowych pupili, czyli ich właścicielami, posiadają nad nimi władzę i za grzeczne zachowanie potrafią nagrodzić resztkami ze stołu.

Zwłaszcza bolesny jest kontekst, bo mowa o spocie emitowanym w kraju, w którym do połowy lat 90-tych XX wieku panował system oparty na segregacji rasowej, 10% najbogatszych (w przeważającej większości białych) konsumuje 60% PKB, biedniejszej połowie przypada zaledwie 8%, a 25 mln ludzi żyje za mniej niż równowartość 193 zł miesięcznie. Podziały klasowe są ostro zarysowane, a czarnoskórzy obywatele wraz z odzyskaną 20 lat temu wolnością i uzyskaniem pełni praw, nie poprawili swojego statusu materialnego.

Internauci nie kazali długo czekać na lawinę tweetów, które piętnowały kampanię: „Wow, tak jakby próbowali przywrócić niewolnictwo. Jaka głupia i niedorzeczna reklama”; „Nie ma takiej opcji, żeby to usprawiedliwić. To jest złe. Ogilvy nie ma żadnego szacunku dla godności czarnych dzieci”; „Rozumiem co reklama Feed the Child chciała przekazać, ale to nie jest po prostu odpowiednie dla społeczeństwa w RPA z naszą historią i obecnymi napięciami”, „Czy znajdzie się choć jedna czarna osoba, która pracowała w Oglivy nad tą reklamą? Jak oni mogli się pod tym podpisać?”.

Znaleźć można także komentarze, które pozytywnie odnoszą się do kontrowersyjnej reklamy: „Przez moment zastanawiałem się „co to w zasadzie jest?”, ale szczerze mówiąc, ta reklama mówi jak jest. To obrzydliwa prawda”.

Kropkę nad „i” postawił lokalny reklamowy watchdog – Advertising Standards Authority of South Africa, do którego zaczęły napływać skargi na kontrowersyjną reklamę. W odpowiedzi na nie organizacja postanowiła przeprosić i wycofać reklamę, co zakończyło proces opiniowania i w pełni usatysfakcjonowało organ kontrolny.

Zrozumieliśmy fakt, że reklama mogła zostać odebrana jako przygotowana bez odpowiedniej wrażliwości i niesmaczna, zwracamy uwagę też na fakt, że przez wielu może być postrzegana jako rasistowska. (…) Niestety główny przekaz reklamy został rozmyty, czy nawet zagubiony w interpretacji. – to tylko fragment tekstu przeprosin, który wita internautów wchodzących na stronę organizacji.

Agencja Ogilvy ograniczyła się do krótkiego i nieco urzędowego w tonie oświadczenia. Przypomina w nim co było celem reklamy, stwierdza, że została wycofana przez skargę ASA, oraz przeprasza bo jej celem nie było obrażanie kogokolwiek.

Feed the Child jest założoną w 1979 roku, w USA międzynarodową organizacją charytatywną kierującą się chrześcijańskimi wartościami, której celem statutowym jest „niesienie nadziei i pomocy dla najbardziej potrzebujących”. Działa w obszarach: pomocy żywieniowej, dostarczania wody, edukacji i opieki medycznej.

Dotykając tematów społecznych bardzo łatwo nacisnąć na nieodpowiednią strunę i obudzić najgorsze emocje i wspomnienia odbiorców, których dotyka problem. Przekonała się już o tym np. marka Hyundai, dla której powstał spot przedstawiający nieudaną próbę samobójczą. Reklama przypomniała wielu osobom o stracie bliskich, którzy targnęli się na swoje życie w sposób prezentowany w spocie.

Warto też przypomnieć głośną kontrowersję wokół billboardu z hasłem „Zespół Downa jest jak plama na koszuli, której nie możesz sprać” Olimpiad Specjalnych Polska. W tym przypadku też bazowano na doświadczeniu rodziców osoby z zespołem Downa, natomiast dosłowne przeniesienie tego na kreację spowodowało wypaczenie przekazu.

Marcin Świejkowski








03.04.2024 polecamy

Wykonane przez nas


Piractwo w przemyśle odzieżowym zauważamy (i krytykujemy) najczęściej dopiero wtedy, gdy dotknie nas bezpośrednio. Tymczasem wpływ tego przestępstwa na rzeczywistość jest znacznie bardziej złożony niż na pierwszy rzut oka się wydaje. Szeroko pojęte piractwo wiąże się m.in. z łamaniem praw autorskich, kradzieżą własności intelektualnej, zanieczyszczeniem środowiska odpadami, czy pracą czarnorynkową nierzadko będącą współczesną formą niewolnictwa. Kupno podróbki jest niczym pierwsza kostka domina, która uruchamia łańcuch zdarzeń i procesów – od niepożądanych po przestępcze. Kampania Made By Us: Piracy is the start została zaprojektowana na konkurs Young Lions (dla twórców poniżej 30. roku życia) przy wsparciu World Intellectual Property Organization (WIPO)....

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kreacje / printy

zobacz także


  • 15.09.2023Opinie

    Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie

  • 04.08.2023Opinie

    Porozmawiajmy szczerze o otyłości

  • 12.05.2023Opinie

    „Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”

  • 03.02.2023Opinie

    Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?

  • 16.01.2023Opinie

    Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta

  • 02.11.2022Opinie

    Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek