logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Akcje
   ──────  01.02.2014

Heroinowe modelki



Znany i ceniony fotograf przestał robić zdjęcia sławnym modelkom, a skupił się na grupie społecznej, która najczęściej przedstawiana jest negatywnie bądź nie mówi się o niej w ogóle. Obiektami wyjątkowej serii fotografii są uzależnione od heroiny i innych narkotyków mieszkanki Vancouver. Mimo, że bohaterki zdjęć są pozbawione drogich strojów, dodatków, czy wyszukanego makijażu, fotograf wykonuje zdjęcia dokładnie w taki sam sposób, w jaki fotografował wzięte modelki, by wydobyć naturalne piękno kobiet.

Lincoln Clarkes jest znany ze swoich sesji do bardzo prestiżowych czasopism, popularnych oraz mocnych kampanii. W 1997 r. rozpoczął swój własny projekt, w ramach którego robił zdjęcia uzależnionym od narkotyków kobietom z Vancouver. Założeniem fotografa było traktowanie tych kobiet w dokładnie taki sam sposób, jak profesjonalne modelki.

Projekt „Heroines” („Bohaterki”; gra słowna: heroine – bohaterka, heroin – heroina) dokumentuje rzeczywistość uzależnienia, prostytucji oraz sposobów przetrwania tych kobiet. Clarkes prezentuje rzadkie i współczujące spojrzenie w życie tych kobiet i w wykonanych portretach odzwierciedla ich unikalne piękno oraz siłę. W jednym z wywiadów fotograf przyznał, że kierowała nim obsesja przedstawiania niesprawiedliwości społecznej i potrzeba zwrócenia uwagi na los uzależnionych kobiet. Fotograf intencjonalnie stylizował zdjęcia tak, by ludzie nie widzieli jedynie uzależnionych, a prawdziwe kobiety i to, kim naprawdę były (m.in. dojrzewające, młode kobiety oraz czyjeś matki i żony).

Clarkes wykonał serie zdjęć ponad 300 uzależnionych kobiet. Gdy seria Heroines została opublikowana i pokazana, publiczna reakcja była podzielona: chwalono ją za humanizację zapomnianego sektora społeczeństwa, ale jednocześnie oskarżano o wyzysk i podglądactwo. Jednak, zdaniem autora, międzynarodowa uwaga mediów zwrócona na pracę skłoniła społeczeństwo do refleksji i przyczyniła się do podniesienia jego świadomości na temat uzależnionych kobiet żyjących tuż obok.

Fotograf odegrał ważną rolę w niesieniu pomocy wspólnocie, która do tamtej pory była w dużej mierze ignorowana przez miasto i jednocześnie ponosiła konsekwencje obowiązującego prawa. W zamian za pozowanie każda z bohaterek dostała swój własny portret oraz obiecano im, że pozostaną anonimowe. Ich nazwiska mogłyby zostać ujawnione dopiero po ich śmierci. Każda z nich miała prywatne historie, które autor starał się opowiedzieć poprzez język fotografii.

Aktualnie część prac jest wystawiana jako fotografia uliczna w Muzeum Vancouver. Natomiast w 2012 roku pojawił się dokument na temat całego projektu.

Martyna Kasprzak


Nazwa projektu: Heroines

Zasięg: Vancouver

Autorzy: Lincoln Clarkes

Data: 1997 –


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3







polecamy ─── 11.10.2022

Znamy nominowanych do nagrody Effie 2022


Jury 23. edycji Effie Awards Poland przyznało 94 nominacji, z czego spośród agencji mediowych najwięcej otrzymał Starcom (21),...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 13.01.2023

    Jak reagują polskie gwiazdy na nagrania z ferm futrzarskich?


  • 30.11.2022

    Wolą milczeć, niż sięgnąć po pomoc. Avon i partnerzy mówią „Możesz mi powiedzieć…”


  • 23.11.2022

    „Obietnica Yulii” – najnowsza kampania Fundacji PCPM


  • 21.11.2022

    „Make a Splash!” – GROHE i UNICEF zapewniają dostęp do rozwiązań wodno-sanitarnych w Nigerii i Indonezji


  • 17.11.2022

    Rusza akcja społeczna „Słyszysz przemoc. Usłysz nas”


  • 15.11.2022

    Sezon na kleszcze trwa cały rok!


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek