Z początkiem czerwca ruszyła kampania „Bezpieczna praca w wakacje”, której celem jest zwrócenie uwagi na zjawisko współczesnego niewolnictwa i handlu ludźmi.
Działania zostały podzielone na dwie części. Pierwszy etap obejmował eksperyment, w którym sprawdzono świadomość zagrożenia handlem ludźmi wśród osób zainteresowanych pracą opiekunki osób starszych w Niemczech. Na podstawie zebranych danych na stronie kampanii bezpieczny-wyjazd.eu został opublikowany krótki raport.
Na potrzeby kampanii została stworzona fikcyjna postać Zbigniewa oraz ogłoszenie z nieprawdziwą ofertą pracy dla opiekuna osób starszych w Niemczech. Zbigniew to tak naprawdę oszust, którego celem jest pozyskanie pracowników na czarno. W tym celu stworzył i opublikował anons na 17 portalach ogłoszeniowych. Oferta cechowała się najbardziej powszechnymi wskaźnikami, znamionującymi nieuczciwego pracodawcę, tzn: podejrzanie atrakcyjne zarobki w porównaniu ze stawkami rynkowymi, brak wymagań co do doświadczenia, niewielki zakres obowiązków, podejrzanie atrakcyjne warunki zakwaterowania, praca „od zaraz” i brak pełnych informacji o pracodawcy.
28 maja na 17 popularnych wśród opiekunek portalach z ofertami pracy Zbigniew opublikował fikcyjne ogłoszenie. Anons był widoczny tylko 14 dni. Przeciętny zwrot na pojedyncze ogłoszenie o pracę w tej branży to kilkanaście-kilkadziesiąt zgłoszeń. Jednak na skrzynkę Zbigniewa w ciągu dwóch tygodni spłynęło blisko 200 odpowiedzi. 97% aplikujących stanowiły kobiety, 18% zgłaszających się pracowało już za granicą, tylko 16% chętnych poprosiło o dodatkowe informacje, 12% aplikujących wyraziło chęć pracy od zaraz, 10% kandydatów nie znało zupełnie języka niemieckiego, a 6% zgłoszeń zawierało pełne dane osobowe takie jak datę urodzenia i adres zamieszkania.
Tylko czterem osobom fikcyjne ogłoszenie wydało się podejrzane, co zaznaczyły w przesłanej wiadomości. Mimo to, również tych czworo zdecydowało zgłosić chęć podjęcia zatrudnienia za granicą. Ponadto 18% chętnych miało do czynienia z ofertami i warunkami pracy i pomimo znajomości realiów, zaaplikowało na ogłoszenie. 18 osób wysyłając zgłoszenie było pewnych, że poradzi sobie z opieką nad obcokrajowcem pomimo nieznajomości języka. 12% osób było gotowych do wyjazdu od zaraz co sugeruje, że mogłyby zgodzić się na podpisanie ewentualnej umowy dopiero w Niemczech.
Na stronie projektu można znaleźć m.in.: Przewodnik „Nie bądź ofiarą” z informacjami nt. bezpiecznej pracy za granicą w wakacje, wskazówki jak rozpoznać podejrzane ogłoszenie oraz nieuczciwego pracodawcę oraz gdzie szukać pomocy w sytuacji zagrożenia, quiz, który porusza poważny temat współczesnego niewolnictwa, infografiki i materiały nt. handlu ludźmi, bezpieczeństwa pracy i zagrożeń w pracy wakacyjnej oraz poradnik „Bezpieczna praca za granicą”, z kompleksowymi wskazówkami i poradami o pracy poza Polską, gdzie zwrócić się o pomoc w razie niebezpieczeństwa. Poradnik dostępny jest w formie elektronicznej oraz drukowanej, wysyłanej pocztą bezpłatnie.
Organizatorami akcji są Stowarzyszenie PoMOC, ATERIMA MED z Grupy ATERIMA oraz Stowarzyszenie Inicjatywa Mobilności Pracy.
Stowarzyszenie PoMOC zajmuje się wspieraniem osób, w szczególności kobiet, znajdujących się w sytuacji kryzysowej. Wielu podopiecznych Stowarzyszenia to osoby, które stały się ofiarami handlu ludźmi bądź współczesnego niewolnictwa. ATERIMA MED specjalizuje się w opiece nad osobami starszymi w Niemczech. Jest częścią Grupy ATERIMA, która jest partnerem w legalnym zatrudnieniu Polaków w kraju, a także w Niemczech i we Francji. IMP to stowarzyszenie zajmujące się promowaniem mobilności pracy i usług w UE. Jednym z czterech głównych celów Inicjatywy jest przeciwdziałanie handlowi ludźmi i wyzyskowi pracowników poprzez edukację i popularyzację idei bezpiecznej i legalnej pracy za granicą. Stowarzyszenie w swojej działalności ostrzega też przed zagrożeniami wynikającymi z barier w legalnym delegowaniu pracowników, które jest najbezpieczniejszą formą podejmowania pracy za granicą.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
15.01.2025
Pustułki w zakładach Cemex Polska: udany sezon lęgowy 2024
-
09.01.2025
1,5 mln nowych ryb trafiło do Odry
-
07.01.2025
Mattel dostosowuje swoje gry do potrzeb osób nierozróżniających kolorów
-
23.12.2024
Mennica Polska wybiła pierwszą monetę zaprojektowaną przez dziecko
-
22.12.2024
Ruszyła 3. edycja konkursu CSR Poland Awards!
-
10.12.2024
Sigma — Młodzieżowym Słowem Roku 2024