We wnętrzu czterometrowej klepsydry znajdowała się naturalnej wielkości figura dziecka, zasypywana stopniowo ziemią. Ponad pół miliona przechodniów w centrum Moskwy mogło zobaczyć powoli znikającą postać dziewczynki. Przez trzy dni ziemia sięgnęła połowy figury.
Instalacja miała uświadomić mieszkańcom rosyjskiej stolicy, jak w przypadku zaginięcia czas działa na niekorzyść. Każda godzina zwłoki bezpowrotnie oddala szanse na odnalezienie. Według statystyk Rosjanie zgłaszają zaginięcie średnio po 3 dniach. Jak twierdzi nadawca, w ciągu tego czasu szansa na znalezienie żywej osoby zmniejsza się o 50%. Organizacja Liza Alert chce zmobilizować obywateli do zgłaszania służbom zaginięcia najszybciej jak to możliwe. Odpowiednio wcześnie podjęte kroki znacznie zwiększają szanse na odnalezienie. Aby przekaz miał większą siłę i dotarł do szerszego grona odbiorców twórcy zdecydowali się na użycie kreacji opartej na szokowaniu i emocjach. Zainteresowanie, jakie wywołała rzeźba w centrum miasta, odbiło się szerokim echem w mediach. Według danych organizatorów, przekaz dotarł do 27 milionów ludzi. Liczba zaginięć zgłaszanych w odpowiednim czasie zwiększyła się o połowę, podwoiła się też liczba odnalezionych osób. Pozytywne zmiany w świadomości Rosjan można było zauważyć również w parlamencie, gdzie odbyła się dyskusja nad projektem ustawy zobowiązującym policję do wszczęcia poszukiwań już po trzech godzinach od zgłoszenia zaginięcia.
Liza Alert jest organizacją zrzeszającą wolontariuszy. Jej nazwa pochodzi od zaginionej w 2010 roku Lizy Fomkiny. Akcja ratownicza niestety przyniosła informację o śmierci czteroletniej dziewczynki i jej ciotki, które zaginęły podczas spaceru w lesie, ale poszukiwania zjednoczyły ogromną ilość internautów, którzy oferowali swoją pomoc. W ten sposób powstała organizacja, która zajmuje się poszukiwaniem osób zaginionych. W kampanii "To Delay Means to Kill" ("Zwlekać to znaczy zabić") wykorzystano kilka środków medialnych. Celem było zwiększenie wiedzy na temat tego, jak odpowiednio reagować na zaginięcie. Oprócz sugestywnej rzeźby w centrum Moskwy, powstał film promujący kampanię i jej pozytywne skutki. Organizacją we współpracy z firmą Yandex, właścicielem najpopularniejszej w Rosji wyszukiwarki, stworzyła także serwis, który przy użyciu interaktywnych map pokazuje miejsca prowadzonych poszukiwań oraz informacje o zaginionych osobach. Symbol kampanii – klepsydra z uwięzionym dzieckiem – stał się znakiem umieszczanym na ogłoszeniach informujących o zaginięciu. Informacje o Liza Alert są dostępne na stronie organizacji.
Sandra Sych
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
02.12.2024
Strzel kasą na zwierzaki
-
28.11.2024
Bardzo blisko
-
27.11.2024
Pocztówki z przeszłości
-
26.11.2024
Natychmiast
-
25.11.2024
Nie bądź dzieckiem!
-
25.11.2024
Twój wybór