Pracodawcy RP przedstawili Komisarzowi UE ds. budżetu i programowania finansowego, Januszowi Lewandowskiemu, stanowisko w sprawie zmian we wspomnianej dyrektywie. Postulują zmniejszenie z 75% obydwu stron do 50% powierzchni opakowania ostrzeżeń zdrowotnych (argumentując to koniecznością komunikacji marki oraz prawem konsumenta do widocznego logotypu), sprzeciwiają się jednolitym opakowaniom wyrobów tytoniowych – również opcjonalnemu ich wprowadzeniu przez państwa członkowskie, standaryzacji kształtu papierosa (poza brakiem możliwości wyróżnienia się na rynku zdaniem Pracodawców RP ułatwiłoby to podrabianie i przemyt wyrobów tytoniowych) zakazowi używania dodatku mentolu (argumentując, że jego eliminacja nie spowoduje zmniejszenia szkodliwości wyrobów tytoniowych, za to uderzy w polski rynek. Popierają za to zakaz wprowadzania innych dodatków smakowych, zwłaszcza atrakcyjnych dla młodych konsumentów) regulacjom dotyczącym zakazu sprzedaży tytoniu bezdymnego, w tym tabaki (której zażywanie określają jako zwyczaj regionalny), oraz rozwiązaniom odnośnie zakazu ekspozycji wyrobów tytoniowych.
Stowarzyszenie MANKO oraz Polskie Towarzystwo Programów Zdrowotnych są zdania, że powyższe postulaty reprezentują przede wszystkim interesy koncernów tytoniowych. Tłumaczą, że większy format ostrzeżeń wpłynie pozytywnie na ich skuteczność, a ujednolicenie wyglądu papierosów oraz ich opakowań podkreślą fakt jednakowej szkodliwości wyrobów tytoniowych, zaś zmniejszenie różnorodności wyboru oraz ograniczenie ekspozycji papierosów może wpłynąć na spadek zainteresowania nimi. Zauważają także, że tabaka zawiera większe ilości nikotyny niż inne wyroby tytoniowe.
Unię Europejską w działaniach ograniczających użycie tytoniu wiąże Ramowa Konwencja WHO, której art. 5.3 wskazuje na konieczność ochrony polityk zdrowia publicznego przed interesami przemysłu tytoniowego.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
17.01.2025
Lisner wycofuje jaja z chowu klatkowego ze wszystkich swoich produktów
-
16.01.2025
Trwa nabór zgłoszeń do raportu FOB „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2024. Dobre praktyki”
-
15.01.2025
Pustułki w zakładach Cemex Polska: udany sezon lęgowy 2024
-
09.01.2025
1,5 mln nowych ryb trafiło do Odry
-
07.01.2025
Mattel dostosowuje swoje gry do potrzeb osób nierozróżniających kolorów
-
23.12.2024
Mennica Polska wybiła pierwszą monetę zaprojektowaną przez dziecko