„Myślałam, że będę człowiekiem straconym…” – mówi Anna, bohaterka reportażu kampanii „SM-Walcz o siebie”.
W ramach V edycji kampanii społecznej „SM-WALCZ O SIEBIE” wyprodukowano dwa reportaże przedstawiające życie osób ze stwardnieniem rozsianym. Bohaterem pierwszego jest Zbigniew i jego żona, dojrzali ludzie, którzy z chorobą mężczyzny przeżyli całe swoje wspólne życie. Drugą bohaterką jest Anna, młoda kobieta, pracująca, będąca w szczęśliwym związku. Anna ma możliwość korzystania z refundowanych leków, które spowalniają postęp jej choroby. Do takiego leczenia ma dostęp w Polsce jedynie 13 % osób.
Reportaże wyprodukował dom produkcyjny Tomasza Sekielskiego, Kombinat Medialny, na zlecenie agencji Telescope.
Jak wynika z niedawno przeprowadzonego badania społecznego wśród osób z SM, charakterystyczne jest duże zaangażowanie w inne niż choroba obszary życia. Przede wszystkim, w dużej mierze (55%) były to osoby aktywne zawodowo. Jest to bardzo wysoki odsetek, jeśli zwrócić uwagę na fakt, że 71% próby posiada orzeczenie o niepełnosprawności lub niezdolności do pracy. Odsetek osób pracujących był niemal taki sam w grupie osób posiadających orzeczenie o niepełnosprawności (ale nie o niezdolności do pracy) co w grupie osób nieposiadających takiego orzeczenia. Wynik taki może świadczyć o tym, jak ważna jest praca dla osób chorych. Praca lub konkretne zajęcia domowe pozwalają oderwać się od trudnej sytuacji, sprawiają, że osoby chore czują się potrzebne, motywuje do wykonania szeregu codziennych czynności, przedłuża okres aktywności i poprawia emocjonalne funkcjonowanie osób chorych.
Dlatego chorzy na SM – 92 proc. z badanej grupy – wiążą duże nadzieje z nowymi lekami na to schorzenie, które dostępne są dla pacjentów w większości krajów UE, a w Polsce wciąż są nierefundowane. Mają one nie tylko większą skuteczność od aktualnie stosowanych leków immunomodulujących, podawanych w iniekcjach, ale też są wygodniejsze w użyciu i bezpieczniejsze
„SM–WALCZ O SIEBIE” to kampania społeczna, która od 5 lat zrzesza środowisko pacjentów chorych na stwardnienie rozsiane, ich rodzin i przyjaciół. Partnerami kampaniisą: PTSR (Polskie Towarzystwo Stwardnienia Rozsianego), Fundacja URSZULI JAWORSKIEJ i Fundacja NEUROPOZYTYWNI. Patronat nad kampanią objęła międzynarodowa organizacja European Multiple Sclerosis Platform (EMSP). Kolejna edycja kampanii rusza w maju br.
nazwa kategorii: Wydarzenia
CZYTAJ TEŻ:
-
27.11.2023
Rusza 23. MFF Watch Docs — start w najbliższy piątek
-
23.11.2023
„Sernik z kamieniami” już w sprzedaży!
-
20.11.2023
Po raz dziesiąty Mosznowładcy zapuszczają wąsy i badają mężczyzn w całej Polsce
-
15.11.2023
Zapraszamy na webinar dla mediów – jak nie stygmatyzować osób w kryzysie psychicznym
-
27.10.2023
„Tęczowy Piątek” pod patronatem Wysokieobcasy.pl i Wyborcza.pl
-
25.10.2023
Lidl i WWF Polska łączą siły na rzecz odtworzenia krajobrazu rolniczego w Polsce