TATA Nano to najtańsze auto świata i właśnie wchodzi do seryjnej produkcji. Szef koncernu Ratan Tata chce zmotoryzować Indie podobnie, jak kiedyś Fiat 500 czy nasz rodzimy „Maluch”, motoryzowały Europę. Cel wydaje się śmiały (ale Nano ma cztery koła i nawet pasy bezpieczeństwa, więc ma szanse powodzenia), a jego osiągnięcie wymaga budowy infrastruktury produkcyjnej. Tu pojawiają się problemy.
Instalacje portowe spółki należącej do koncernu TATA – Steel w miejscowości Dhamra – zagrażają lęgowiskom żółwia oliwkowego, który jest pod ścisłą ochroną. W rejonie miasta Dhamra znajdują się dwa ośrodki jego występowania – rezerwat Gahirmatha zlokalizowany jest zaledwie 15 kilometrów od ciągle rozbudowywanego portu należącego do TATA. Mimo raportu National Environment Appellate Authority z 2000 roku, z którego wynika, że na terenie portu żółwie nie występują, Greenpeace od lat walczy o ograniczenie działalności indyjskiego giganta przemysłowego w tym rejonie.
Premiera nowego produktu, kiedy oczy całego świata zwrócone są na Nano, jest świetnym pretekstem do zwrócenia uwagi na problem ekologii w tym regionie. Greenpeace 23 marca rozpoczął kampanię ukazującą różnicę między rzeczą tanią a bezcenną. Przygotował 2 spoty reklamowe oraz reklamą prasową, która ukazała się w Financial Times i International Herald Tribune, i zbiera podpisy pod listem do Ratana Tata. Jednocześnie zbiera pieniądze na wykup reklam prasowych w dzienniku Times of India.
Port przeładunkowy w Dhamra to ważny strategicznie obiekt koncernu TATA. To do niego przypływa stal potrzebna do produkcji samochodów, a z niego wypływają gotowe auta. Jeśli Nano stanie się towarem eksportowym a to najpewniej zakłada prezes Ratan, to z tego portu najdogodniej jest transportować samochody do ewentualnych rynków zbytu w Afryce Wschodniej i Azji Południowo-Wschodniej, gdzie auto może się cieszyć podobnym powodzeniem, jak w Indiach. Oficjalnie koncern nie łamie prawa, więc trudno spodziewać się przełomowych decyzji o wycofaniu się z tego projektu pod naciskiem Greenpeace. Ale o żółwiach warto pamiętać.
Bartłomiej Piekło
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
15.09.2023
Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie
-
04.08.2023
Porozmawiajmy szczerze o otyłości
-
12.05.2023
„Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”
-
03.02.2023
Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?
-
16.01.2023
Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta
-
02.11.2022
Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?