Internauci byli zdumieni – firma Shell nie zauważyła, kiedy organizowany przez nią internetowy konkurs reklamowy (na temat odwiertów naftowych na Arktyce) zamienił się w bezlitosną kpinę z koncernu.
Na stronie internetowej arcticready.com pod oficjalnym hasłem reklamowym Shella „Let’s go” (Naprzód) pojawiły się sarkastyczne grafiki oraz hasła, m.in. „Never Again. Let’s go” (Nigdy więcej. Naprzód) nad zdjęciem Titanica rozbijającego się o górę lodową lub „For Shell, science is only one of the things we use to make our decisions” (Dla Shell nauka jest tylko jedną z rzeczy, który bierzemy pod uwagę przy podejmowaniu decyzji).
Na stronie konkursowej umieszczono między innymi informację dla dzieci o dobrych stronach topnienia lodowców (więcej ropy to więcej zabawek, na przykład tych produkowanych przez Mattel). Najmłodsi mogli odczuć radość płynącą z niszczenia gór lodowych dzięki grze „Angry Bergs” („Rozgniewane lodowce”), w dość oczywisty sposób inspirowanej słynną grą na smartfony.
Powszechne stały się więc kpiny z Shella na Facebooku, a jego pracownikom, którzy mieliby być odpowiedzialni za źle zorganizowany konkurs reklamowy, zarzucano głupotę i zupełny brak przenikliwości.
Rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej wielowarstwowa. Po jakimś czasie wyszło na jaw, że stronę arcticready.com stworzyli aktywiści z Greenpeace wraz z duetem The YesMen. Kampania okazała się prowokacyjną mistyfikacją, a akcja miała zwrócić uwagę na działania Shella i jest częścią kampanii pt. „Save the Arctic” (Uratuj Arktykę).
Na stronie arcticready.com można wykonać własną reklamę oraz podpisać petycję – pierwszy milion podpisów, wraz z Flagą Przyszłości, zostanie umieszczony na dnie oceanu. Organizacja apeluje do ONZ o utworzenie na obszarze Artyki sanktuarium przyrody.
Aleksandra Janowska
nazwa kategorii: Wydarzenia
CZYTAJ TEŻ:
-
16.05.2022
Największe w Polsce wydarzenie odpowiedzialnego biznesu już 25 maja
-
03.05.2022
Ruszyły zgłoszenia do Effie Awards 2022. Szykują się zmiany w kategoriach
-
26.04.2022
Odzież dla firm — w ekologicznym wydaniu
-
20.04.2022
Words don’t come easy to me
-
04.04.2022
Cena twojego wydruku z bankomatu
-
04.04.2022
Effie In Practice – zaproszenie na webinary