Dlaczego młodzi ludzi nie pracują i nie uczą się? Start programu #YouthEmpowered
Według danych GUS w ubiegłym roku w Polsce nie uczyło się i nie pracowało aż 11% osób w wieku 15-24 lat. Uruchomiona przez firmę Coca-cola HBC Polska wraz z partnerami pilotażowa edycja programu „#YouthEmpowered: Możesz więcej niż myślisz”ma na celu aktywizację zawodową tej grupy.
Z badania, które jest punktem wyjścia dla polskiej edycji programu #YouthEmpowered: Możesz więcej niż myślisz wynika, że 51 proc. przedstawicieli tej grupy jest zadowolonych ze swojej sytuacji życiowej, a 38 proc. jest przekonanych, że w znalezieniu pracy liczą się głównie szczęście i kontakty. Równocześnie 33 proc. badanych nie ma żadnego doświadczenia zawodowego, a tylko 26 proc. było na rozmowie w sprawie pracy.
Co ciekawe młodzi, pytani o wyznawane wartości, w pierwszej kolejności wymieniają zdrowie i rodzinę, ale już na trzeciej pozycji pojawia się niezależność. Spełnienie zawodowe uplasowało się natomiast dopiero na miejscu siódmym, a edukacja na ostatniej – dziewiątej pozycji.
Wyniki badań jakościowych pozwalają zrozumieć tę pozorną sprzeczność: uczestnicy na swój sposób redefiniują niezależność, interpretując ją jako np. brak umowy o pracę, czy konieczności płacenia czynszu albo możliwość zabawy bez brania na siebie odpowiedzialności.
Badani są grupą jest zróżnicowana zarówno pod względem wieku, miejsca zamieszkania, jak i poziomu wykształcenia. Jej przedstawicieli łączą za to wymagania wobec przyszłej pracy – deklarują oni, że chcą dobrze zarabiać, mieć gwarancję zatrudnienia, pracować w przyjaznej atmosferze i móc się rozwijać.
– Młodzi ludzie to szczególnie ważna dla nas grupa, bo już dzisiaj połowa pracowników Coca-Cola Hellenic to przedstawiciele tzw. pokolenia millenialsów. Jednocześnie, w przeciwieństwie do poprzedniego pokolenia, mierzy się ono z nowymi wyzwaniami, takimi jak bezrobocie lub praca nieprzystająca do ich oczekiwań – mówi Katarzyna Borucka, dyrektor ds. korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska. – Program #YouthEmpowered: Możesz więcej niż myślisz ma pomóc młodym ludziom w odkrywaniu ich mocnych stron i motywacji do działania. Przy wsparciu organizacji pozarządowych, które najlepiej znają potencjalnych uczestników programu, chcemy dzielić się z młodymi osobami wiedzą i doświadczeniem, ale też ośmielać je i zachęcać do większej aktywności zawodowej – dodaje.
Program kierowany jest do osób pomiędzy 18 a 30 rokiem życia, które z różnych powodów pozostają jednocześnie poza rynkiem pracy i systemem edukacji oraz nie uczestniczą w szkoleniach zawodowych. Dodatkowo działania skierowane będą do uczniów ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych z miejscowości do 50 tys. mieszkańców.
Program wspiera proces włączenia zawodowego poprzez oferowanie uczestnikom narzędzi zwiększających ich potencjał i możliwości na rynku pracy. W pierwszym etapie w wybranych miejscowościach na terenie całej Polski odbędą się warsztaty, dzięki którym uczestnicy będą mieli możliwość rozwinięcia umiejętności przydatnych zarówno w pracy zawodowej, jak i w życiu codziennym. W kolejnym etapie organizator chce zaoferować szkolenia wszystkim chętnym poprzez internetową platformę e-learningową, a także możliwość pracy z mentorami – pracownikami Coca-Cola HBC Polska.
Program realizowany jest przez koalicję partnerów, w skład której oprócz organizatora – Coca-Cola HBC Polska – wchodzą organizacje pozarządowe: Fundacja Sempre a Frente, Stowarzyszenie Morena, Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju i Pomocy Q Zmianom, Stowarzyszenie Semper Avanti oraz Polski Czerwony Krzyż.
Dodatkowe informacje na temat programu, w tym możliwość rejestracji na warsztaty znajduje się stronie internetowej www.youthempowered.pl.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
08.01.2025
Truck Care ostrzega przed martwy polem
-
22.12.2024
Ruszyła 3. edycja konkursu CSR Poland Awards!
-
16.07.2024
Kalkulator śladu węglowego HITem 2024 roku
-
24.05.2024
Ruszyły zgłoszenia do 25. edycji konkursu Effie Awards Poland
-
17.05.2024
Newbie prezentuje kolekcję stworzoną z resztek tkanin z wcześniejszych projektów
-
30.04.2024
Jak opowiadać o działaniach pro publico bono? Webinar Effie in Practice dla NGO