Demaskatorzy chłoniaka
Stowarzyszenie "Sowie Oczy" zainicjowało kampanię "Zdemaskuj Chłoniaka". Powiększone węzły chłonne, spadek wagi, zmęczenie, wyższa temperatura, nocne poty, swędzenie całego ciała – to mogą być objawy chłoniaka, czyli nowotworu układu odporności – ostrzegają organizatorzy kampanii. Pod nazwą "chłoniak" kryje się ponad 35 rodzajów chorób nowotworowych, które wywodzą się z komórek układu odporności.
Szacuje się, że w Polsce na chłoniaki cierpi 6-7 tys. osób. Na świecie liczba chorych z tymi nowotworami przekracza 1 mln.
Czynniki ryzyka zachorowania na chłoniaka są w większości nieznane. Może się on rozwinąć u każdego, niezależnie od wieku. Wiadomo jedynie, że bardziej narażeni na chłoniaka są pacjenci po przeszczepach narządów, którzy muszą zażywać leki immunosupresyjne oraz pacjenci z niektórymi schorzeniami autoimmunologicznymi, np. reumatoidalnym zapaleniem stawów.
Symptomy chłoniaka często są trudne do rozpoznania i mylone z innymi chorobami. Do najbardziej znanych zalicza się powiększenie węzłów chłonnych, znaczną utratę masy ciała i zmęczenie, podwyższenie temperatury bez wyraźnej przyczyny, obfite nocne poty, długo utrzymujące się poty lub duszności oraz uporczywe swędzenie całego ciała. Jeżeli takie objawy utrzymują się ponad trzy tygodnie, należy udać się na konsultację do specjalisty.
Aby zwiększyć skuteczność wykrywania i leczenia chłoniaków, potrzebna jest edukacja nie tylko społeczeństwa, ale też lekarzy pierwszego kontaktu. Dlatego Stowarzyszenie "Sowie Oczy" zdecydowało się zorganizować kampanię "Zdemaskuj Chłoniaka".
W ramach kampanii od 31 maja do 15 września przewidziano happeningi w 10 miastach Polski – Gdańsku, Szczecinie, Bydgoszczy, Katowicach, Wrocławiu, łodzi, Lublinie, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Podczas akcji organizatorzy chcą rozdawać materiały edukacyjne na temat chłoniaka, a aktorzy w przebraniach odzwierciedlających najczęstsze objawy choroby będą upowszechniać informacje na ten temat wśród przechodniów.
Kulminacja akcji będzie miała miejsce 15 września w Dniu Światowego Dnia Wiedzy o Chłoniakach.
Kampania jest polska odsłoną międzynarodowej kampanii „Can You Spot Lymphoma?”, która została zainicjowana w 2006 roku i do tej pory została zrealizowana w wielu krajach na całym świecie.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
18.11.2024
Startuje 24. MFF WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
08.11.2024
Pokolenie Z na rynku pracy. Najnowszy raport OLX Praca