Jajko dinozaura na obiad, zakupy robione w rycerskiej zbroi, a wieczorem w ramach relaksu masaż wykonywany przez kota – czy tak wygląda codzienność lub potrzeby osób z zespołem Downa? Włoska organizacja działająca na rzecz osób z zespołem Downa zainicjowała kampanię “Not special needs” (Nie specjalne potrzeby). Wśród osób występujących w spocie kampanii znaleźli się m.in. Lauren Potter – amerykańska aktorka z zespołem Downa, znana głównie z serialu “Glee”, Sam Suchmann i Mattie Zufelt, dwójka znajomych, którzy zagrali w filmie o masakrze zombie, Jared Kozak czy Ranjani Reyes. W wideo wystąpił także John McGinley – aktor, którego syn ma zespół Downa.
W nagraniu Lauren Potter odpowiada na artykuł przeczytany w internecie, mówiący o tym jakoby osoby zespołem Downa miały “specjalne potrzeby”. Kobieta zastanawia się co miałoby być owymi potrzebami i wymienia wśród nich spożywanie jajka dinozaura, robienie codziennych zakupów w zbroi rycerza, zażywanie masażu wykonywanego przez kota oraz bycie budzonym przez znaną osobę. W spocie zostały przedstawione właśnie te absurdalne potrzeby, co uwydatniło główne przesłanie – że osoby z zespołem Downa mają takie same potrzeby jak każdy inny człowiek i pragną mieć rodzinę, przyjaciół, dobre wykształcenie, pracę, spełniać się na różnych płaszczyznach. To właśnie także przekazuje hasło kampanii – #NotSpecialNeed. Just human needs” (Nie specjalne potrzeby. Tylko ludzkie potrzeby).
Spot jest krótki, lecz zabawny i przyciąga uwagę. Świetnie ukazuje problem traktowania osób z zespołem Downa w sposób różny od innych. Osoby te muszą się mierzyć z przekonaniem, że mają jakieś specjalne, niecodzienne potrzeby, gdy tak naprawdę potrzebują tego samego, co osoby pełnosprawne. Realizacja pozwala spojrzeć na termin “specjalne potrzeby” z innej perspektywy oraz zweryfikować widzowi jego dotychczasowe postrzeganie tej kwestii. Twórcy pragną zaprzeczyć stereotypowi, według którego osoby z zespołem Downa nie stoją na równi z osobami pełnosprawnymi, lecz mają jakieś specjalne wymagania bądź potrzeby i postrzegane są przez pryzmat niepełnosprawności. Na potrzeby kampanii stworzono stronę internetową http://www.notspecialneeds.com/, gdzie można o niej więcej przeczytać, natomiast w mediach społecznościowych z kampanią związany jest hashtag #notspecialneeds.
Joanna Grams
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów
-
04.11.2024
Nie chcesz trafić do tego dołka
-
31.10.2024
Poszły z dymem
-
30.10.2024
Reklama dla pszczół