logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wiedza - Definicje > Corporate Social Responsibility
20.09.2010
Tematy: Wiedza - Definicje

Corporate Social Responsibility



Termin „społeczna odpowiedzialność biznesu” (Corporate Social Responsibility) wszedł do użytku w latach 70., ale początki tej idei sięgają końca XIX wieku. W tym czasie w USA zaczęto głosić pogląd, że działalność biznesowa powinna być odpowiedzialna względem społeczeństwa. W latach 50. XX wieku w pracy „Social Responsibilities of the Businessman” Howard Bowen tłumaczył, że wpływa ona na ogół ludzkości, stąd też powinna być zgodna z interesem społecznym. Po 2000 roku powstały dokumenty Komisji Europejskiej Green Paper on CSR i White Paper: Communication on CSR, poświęcone kwestii społecznej odpowiedzialności biznesu i komunikacji tych działań.

W ujęciu tych dokumentów, CSR jest koncepcją dobrowolnego włączania przez firmy troski o problemy społeczne i ekologiczne w działania biznesowe i relacje z interesariuszami. Przez interesariusza rozumiany jest każdy, na kogo firma ma wpływ swoją działalnością i kto wpływa na firmę– są to udziałowcy, pracownicy, dostawcy, klienci, społeczność lokalna i środowisko naturalne.

Jedna z definicji CSR, przytaczana przez polski Departament Pożytku Publicznego, brzmi: „Odpowiedzialność biznesu to efektywna strategia zarządzania, która przez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw na poziomie globalnym i jednocześnie kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego”. (pozytek.gov.pl) Uzupełnia ona definicję Komisji Europejskiej o stwierdzenie, że CSR ma wymiar strategii biznesowej oraz kładzie nacisk na rolę dialogu społecznego w kształtowaniu tej strategii.

CSR przynosi firmie określone, długofalowe korzyści biznesowe. Forum Odpowiedzialnego Biznesu jako przykładowe kategorie zysków wymienia: wzrost zainteresowania inwestorów, zwiększenie lojalności konsumentów, poprawę relacji ze społecznością i władzami lokalnymi, wzrost konkurencyjności, podnoszenie poziomu kultury organizacyjnej, kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy wśród pracowników oraz pozyskanie i utrzymanie najlepszych pracowników. (fob.org.pl)

Przykładami działań z zakresu CSR może być prowadzenie kampanii społecznych, programy wolontariatu pracowniczego, wspieranie (materialne lub niematerialne) organizacji pozarządowych, ale także wyrównywanie szans w miejscu pracy (równowaga płci, zatrudnianie niepełnosprawnych) czy inwestowanie w rozwój pracowników. CSR jest czymś więcej niż wypełnianiem zobowiązań wynikających z obowiązującej legislacji, to dobrowolne inwestowanie w kapitał ludzki, środowisko naturalne i relacje z interesariuszami.








03.04.2024 polecamy

Wykonane przez nas


Piractwo w przemyśle odzieżowym zauważamy (i krytykujemy) najczęściej dopiero wtedy, gdy dotknie nas bezpośrednio. Tymczasem wpływ tego przestępstwa na rzeczywistość jest znacznie bardziej złożony niż na pierwszy rzut oka się wydaje. Szeroko pojęte piractwo wiąże się m.in. z łamaniem praw autorskich, kradzieżą własności intelektualnej, zanieczyszczeniem środowiska odpadami, czy pracą czarnorynkową nierzadko będącą współczesną formą niewolnictwa. Kupno podróbki jest niczym pierwsza kostka domina, która uruchamia łańcuch zdarzeń i procesów – od niepożądanych po przestępcze. Kampania Made By Us: Piracy is the start została zaprojektowana na konkurs Young Lions (dla twórców poniżej 30. roku życia) przy wsparciu World Intellectual Property Organization (WIPO)....

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kreacje / printy

zobacz także


  • 04.02.2020Wiedza - Definicje

    Pamiętaj, darowiznę możesz odliczyć od podatku

  • 28.12.2010Wiedza - Definicje

    CSR – definicja Sri Sri Raviego Shankara

  • 20.09.2010Wiedza - Definicje

    Reklama społeczna – definicja Dominiki Maison i Norberta Maliszewskiego

  • 20.09.2010Wiedza - Definicje

    Corporate Social Responsibility – definicja Małgorzaty Greszty

  • 20.09.2010Wiedza - Definicje

    Corporate Social Responsibility – definicja dr Ewy Jastrzębskiej

  • 20.09.2010Wiedza - Definicje

    Corporate Social Responsiblity – definicja dr. Bolesława Roka

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek