"A ty co, do cholery, zrobiłeś?" Oglądanie internetowych filmów ze zwierzętami, rozmyślanie przez noc o tym, co zrobiło się ze swoim życiem… Przeczytanie krótkiego tekstu w Internecie – takiego jak ten – zajmie tylko kilka chwil. Niby nic, ale ta kampania pokazuje, że można go spożytkować w sposób nieporównywalnie bardziej dobroczynny.
Prowokująca i mogąca zostać uznaną za kontrowersyjną kampania "What the fuck have you done?" ("Co do cholery zrobiłeś?") została stworzona dla brytyjskiej organizacji MellonEducate. Zajmuje się ona wolontariatem w Afryce na rzecz budowania tam szkół i szerzenia edukacji. MellonEducate próbuje nakłonić ludzi do wolontariatu właśnie lub przekazania finansowego wsparcia. "Do or donate" ("Działaj albo wspomóż") – głosi hasło kampanii. W takim działaniu organizacji non profit nie ma nic nadzwyczajnego, czego nie można powiedzieć o stworzonej na ten cel kampanii. Nie ma w niej dramatyzmu czy szokowania odbiorcy koszmarem afrykańskiej codzienności. I może dlatego dzisiejszy widz raczej jej nie zignoruje. Kampania ta wyróżnia się nie wzniosłością treści, a bezceremonialnością.
Filmik ma zawstydzić użytkowników Internetu, którzy trawią swój czas na bezrefleksyjne rozrywki, takie jak oglądanie filmików o seksownych dziewczynach czy słodkich zwierzaczkach. W tym czasie mogliby zrobić coś wielkiego – pomóc budować szkołę dla dzieci, które nie mają dostępu do edukacji. Narracja spotu rozwija się zaskakująco, ale jest doskonale wymierzona w gusta dzisiejszych młodych użytkowników Internetu, posługuje się treściami, do których każdy z nich jest przyzwyczajony. Poczynając od zobrazowania ludzkiego życia jako garści piasku, autorzy po kolei pokazują ile każdy zużywa w życiu czasu na różne czynności, wskazując nawet na takie jak myślenie o seksie czy o tym, co zrobiło się ze swoim życiem. I jak niewielki ułamek tego czasu pomógłby budować szkoły, gdyby tylko został na to poświęcony. Twórcy spotu postanawiają to nawet udowodnić wmontowując w spot bezsensowne filmiki, jakich Internet jest pełen, i odliczając ile ziarenek cennego czasu widza właśnie znów zostało zmarnowanych, wręcz poganiając do działania.
Swobodny humor z jakim film został zrobiony łagodzi jego oskarżający, bądź nawet napastliwy ton. Udaje się w nim unaocznić absurdalność niektórych czynności, tego jak ludzie tracą czas oraz ukazać bardzo realną możliwość działania. W całej akcji chodzi o zachęcenie do wzięcia udziału w siedmiodniowym wolontariacie w listopadzie tego roku , podczas którego będzie budowana szkoła. MellonEducate jest znaną organizacją, dzięki której już 22 000 wolontariuszy zbudowało min. wiele szkół i 22 000 domów. Głosu w spocie użyczył znany w Wielkiej Brytanii aktor i prezenter Nathaniel Parker.
Brian Cooper, dyrektor kreatywny w agencji Dare, która wyprodukowała film, powiedział: Promocja dobroczynności może być bardzo poważna, zachowawcza i nudna. Razem z MellonEducate chcieliśmy wyprodukować coś zabawnego,zajmującego i przemawiającego do młodych odbiorców w sposób, który według nas na nich oddziałuje. Video naszej kampanii jest wyraziste i oczekujemy, że będzie lubiane i udostępniane – promując zarówno profil MellonEducate, jak i uczestnictwo w ich wolontariacie.
Milena Molęda
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
02.12.2024
Strzel kasą na zwierzaki
-
28.11.2024
Bardzo blisko
-
27.11.2024
Pocztówki z przeszłości
-
26.11.2024
Natychmiast
-
25.11.2024
Nie bądź dzieckiem!
-
25.11.2024
Twój wybór