logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wydarzenia > Branże kobiece, branże męskie
06.09.2013
Tematy: Wydarzenia

Branże kobiece, branże męskie



„Gender check! Rynek pracy, polityka społeczna a równość płci” to partnerstwo zainicjowane przez Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP) oraz Stowarzyszenie Homo Faber. Kolejnymi partnerami, którzy dołączyli do Partnerstwa byli Fundacja Feminoteka, Fundacja MaMa oraz Polskie Towarzystwo Prawa Antydyskryminacyjnego. Jego celem było przeciwdziałanie nierównemu traktowaniu oraz zwrócenie uwagi na ten problem w sektorze ekonomii społecznej.

Pomimo tzw. standardu minimum, czyli obowiązku przestrzegania równości szans ze względu na płeć, wiele realizowanych projektów ze środków Unii Europejskiej pozostaje obojętnych na ten problem. Skutkiem tego może być niewystarczające wsparcie zainteresowanych osób. Jest to szczególnie istotne w przypadku aktywizacji zawodowej i społecznej. Często zdarza się, że oferta szkoleniowa jest niedostępna dla osób objętych projektem ze względu na miejsce realizacji. Z kolei ekonomia społeczna jako forma wsparcia dla osób w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy, w niektórych przypadkach niedostatecznie uwzględnia ich zróżnicowane szanse i możliwości – tłumaczy Anna Szadkowska-Ciężka, koordynatorka Regionalnego Centrum Ekonomii Społecznej w Lublinie. Osoby mające różne problemy zbiorczo nazywa się „zagrożonymi wykluczeniem społecznym”. Projekty realizowane przez Ośrodki Wsparcia Ekonomii Społecznej (OWES) czasem w sposób niezamierzony utrwalają stereotypy dotyczące ról społecznych kobiet i mężczyzn. Wspierają zakładanie podmiotów ekonomii społecznej w branżach typowo „kobiecych”, takich jak: usługi krawieckie, gastronomia, opieka nad dziećmi i sprzątanie. Natomiast przez branżę „męską” rozumie się przede wszystkim: usługi remontowo-budowlane, hydrauliczne, elektryczne oraz stolarstwo. Zawody z pierwszej grupy na ogół wymagają mniejszych kwalifikacji, są gorzej opłacane, a tym samym zmniejszają szansę poprawy własnej sytuacji materialnej.

Działania na styku rynku pracy i polityki społecznej wymagają kompleksowej wiedzy na temat wykluczenia społecznego. Dlatego ideą partnerstwa było zwrócenie uwagi na ten problem przez pryzmat płci, która jest najbardziej uniwersalną spośród przesłanek dyskryminacji. W związku z tym zorganizowano cykl szkoleń „Gender check! Summer Course”, w których wzięły udział instytucje rynku pracy, pomocy społecznej oraz podmioty ekonomii społecznej – dodaje Anna Szadkowska-Ciężka. Warsztaty miały na celu przyjrzenie się problemowi nierówności płci oraz podjęcie próby jego rozwiązania. W tym celu nakręcono film – „Gender Check!”, zorganizowano wystawę fotograficzną oraz akcję uliczną Stowarzyszenia Homo Faber – „Lublin Szeptany” – spacer ulicami Lublina pokazujący, w jaki sposób przestrzeń miejska wpływa na sytuację kobiet i mężczyzn.








10.10.2025 polecamy

Można zwariować, czyli 7 ważnych kampanii o zdrowiu psychicznym


10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Z tej okazji wybraliśmy siedem kampanii, które naszym zdaniem przyczyniły się do zwiększenia świadomości o kryzysach psychicznych i sposobach, w jaki można sobie pomóc lub szukać wsparcia.  1. Depresja. Rozumiesz – Pomagasz, Ministerstwo Zdrowia Kampania „Depresja. Rozumiesz – Pomagasz" Ministerstwa Zdrowia miała kilka odsłon. Jedna z nich była realizowana pod hasłem „Naucz się mówić do osób chorych na depresję” i miała na celu zwrócenie uwagi na to, jakie komunikaty kierujemy do osób w kryzysie psychicznym. W spotach zostały przedstawione trzy historie pokazujące problemy osób należących do grup zwiększonego ryzyka: młodzieży w okresie dojrzewania...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 13.11.2025Wydarzenia

    „6 7”, „brainrot” czy „skibidi”? Młodzieżowe Słowo Roku 2025

  • 03.10.2025Wydarzenia

    Weekend Adopcji Mars i TOZ

  • 01.10.2025Wydarzenia

    Rusza system kaucyjny! Na czym polega?

  • 19.09.2025Wydarzenia

    IV ElektroEkologiczny Hackathon – stwórz grę z pomocą AI!

  • 17.09.2025Wydarzenia

    Metroteka – pierwsza biblioteka na stacji metra

  • 10.09.2025Wydarzenia

    ‬Warszawa chroni dzieci w sieci – zgłoś szkołę

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek