logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Kampanie, Szwecja, Prawa człowieka
   ──────  10.10.2012

Boty, spam i prawa człowieka



Chroniący przed botami i spamem internetowy test captcha informuje: Od 1991 roku na Białorusi wykonano setki wyroków śmierci, o których nie powiadomiono rodzin skazanych. Krewnym nie powiedziano, gdzie pochowano ich bliskich. Wietnamski bloger siedzi w więzieniu, bo krytykował władze. Te informacje uzupełniają zapytania: Jak się z tym czujesz? Dobrze, źle, inspiruje cię to?

Captcha nawiązująca do ochrony praw człowieka została stworzona przez szwedzką organizację Civil Rights Defenders, zajmującą się ochroną praw człowieka. Aplikacje tego typu w swoich założeniach są testami, który ma stwierdzić, czy użytkownik strony na pewno jest człowiekiem i odciąć tym samym drogę niechcianym komentarzom (spamowi) wysyłanym automatycznie przez boty. Pojawiają się podczas zamieszczania komentarza lub ściągania plików. Jak oszacował Luis von Ahn, jeden z twórców tego narzędzia, każdego dnia ludzkość spędza 500 tysięcy godzin na wpisywaniu do captcha ciągów liter lub cyfr (przeciętna długość życia w Stanach Zjednoczonych to około 700 tysięcy godzin).

Civil Rights Defenders postanowili wyciągnąć wnioski z tej informacji i przekształcić captcha w poręczne narzędzie edukacji obywatelskiej. Na stronach, które skorzystają z Civil Rights Defenders Captcha, użytkownicy, żeby przejść dalej, muszą udzielić odpowiedzi na pytanie związane z naruszeniem praw człowieka. Tylko jedna reakcja jest prawidłowa – więc nawet jeśli ktoś uważa, że kara śmierci dla więźniów politycznych jest inspirująca, musi wpisać do captcha odpowiedni z punktu widzenia Civil Rights Defenders wariant. Sytuacje pojawiające się w okienku captcha oparte są w większości na rzeczywistych przypadkach naruszenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ.

Akcja Civil Rights Defenders jest pomysłową propozycją wykorzystania nielubianego narzędzia. Każdy użytkownik internetu styka się z captcha i, chcąc nie chcąc, musi wykonywać wymagane w okienku czynności. Civil Rights Defenders Captcha wymusza refleksję nad problemami praw człowieka, pełniąc przy tym, w wielu wypadkach, po prostu funkcję informacyjną. Pytanie tylko, czy właśnie wymuszony charakter tej refleksji nie zacznie irytować internautów, a to, że trzeba wybrać przewidziany przez twórców wariant odpowiedzi nie będzie odbierane jako próba nachalnego moralizowania.

Próby wykorzystania captcha dla dobra ogółu pojawiły się zresztą wcześniej. Projekt reCAPTCHA miał za zadanie przyspieszanie digitalizowania książek i archiwów czasopism. Dzięki niemu zdigitalizowano 130-letnie archiwum gazety "New York Times".

Informację, jak umieścić przygotowane przez organizację captcha, znajdują się na jej stronie www.
Aleksandra Janowska


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3


Nazwa kampanii:
Civil Rights Defenders Captcha
Czas:
2012.10.4
Tematy:
Prawa człowieka
Kraje:
Szwecja
Nadawca:
Civil Rights Defenders
Media:
Internet
Wykonawca:
Civil Rights Defenders
Adresaci:
Internauci





polecamy ─── 16.05.2022

Największe w Polsce wydarzenie odpowiedzialnego biznesu już 25 maja


W środę 25 maja EXPO XXI Warszawa stanie się polskim centrum odpowiedzialnego biznesu. Prezentacja firm w obszarze zrównoważonego...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 02.05.2022

    Alkohol oszukuje


  • 01.05.2022

    Słodkie Święto Pracy


  • 29.04.2022

    I kto tu jest potworem?


  • 28.04.2022

    Gdyby tylko mogły mówić…


  • 27.04.2022

    Gdy nie ma nic ważniejszego od nałogu


  • 26.04.2022

    Odzież dla firm — w ekologicznym wydaniu


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek