W województwie pomorskim prowadzona jest kampania społeczna "Werbel Demokracji", ukierunkowana na przełamywanie negatywnych stereotypów związanych z bezdomnością. Kampania realizowana przez Pomorskie Forum na rzecz Wychodzenia z Bezdomności, przy współpracy z irlandzką organizacją Focus Ireland, ma zwrócić uwagę na prawdziwe oblicze tego zjawiska. Ukazuje różnorodność dróg prowadzących do bezdomności oraz unaocznia fakt, że przy zaistnieniu pewnej grupy czynników, niemalże każdy może jej doświadczyć. Bezdomność to nie tylko alkoholizm, narkomania, własny wybór. To także wynik bezrobocia, panującej w Polsce biedy mieszkaniowej, przemian gospodarczych, kryzysu. Bezdomność to również wynik przemocy domowej, choroby, niepełnosprawności, zadłużenia, rozpadu związku, problemów rodzinnych, wypędzenia. W województwie pomorskim jest około 3000 osób bezdomnych.
Na 50 billboardach oraz 250 citylightach w Gdańsku, Sopocie, Gdyni i Słupsku można odczytać komunikat „Nie osądzaj mnie. Każdy ma swój powód bezdomności”. Ich ekspozycja potrwa do końca sierpnia. Każda z czterech osób, które pojawiły się na plakatach – młoda i starsza kobieta, mężczyzna – młody i w średnim wieku – wyjaśnia swój powód bezdomności: doświadczenie przemocy, choroba, bezrobocie, wypędzenie.Twarzy do kampanii udzielili "pomagacze" – osoby na co dzień pracujące bezpośrednio z osobami bezdomnymi.
Elementem kampanii były happeningi połączone z występami trupy teatralnej. Na przełomie lipca i sierpnia odbyły się realizowane przez Teatr ZNAK uliczne występy. Ich kluczowym przesłaniem było zwrócenie uwagi na problem bezdomności poprzez myśl przewodnią „Tak łatwo zgubić klucze do własnego domu”. Występ szczudlarzy, poszukujących drzwi, do których nie pasuje żaden klucz miał unaocznić, że problem bezdomności to głównie problem braku własnego domu i dużej samotności. Podczas akcji aktorzy uliczni rozdawali przechodniom klucze połączone z breloczkiem z hasłem kampanii.
Nad opracowaniem koncepcji całej kampanii pracowała Rada Medialna w skład której weszli dziennikarze lokalnych mediów, przedstawiciel firmy posiadającej nośniki outdoor, grafik i fotograf tworzący wizualną część kampanii, przedstawiciele Pomorskiej Rady Osób Bezdomnych oraz Pomorskiego Forum na rzecz Wychodzenia z Bezdomności.
Utworzono także Radę Mentorską, której zadaniem jest lobbowanie społeczne na rzecz przeciwdziałania stereotypom na temat osób bezdomnych, w tym rozpowszechnianie wypracowanych rozwiązań w temacie niedyskryminującego sposobu ukazywania bezdomności. W jej skład weszli politycy, przedstawiciele władz, decydenci. Rada przyzna także 10 szczególnie zaangażowanym dziennikarzom bądź rozgłośniom radiowym, telewizyjnym czy prasie tytułu „Medium Przyjazne Ludziom Bezdomnym”.
Na stronie kampanii www.wd.org.pl znajdują się szczegółowe informacje o stereotypach funkcjonujących w zakresie bezdomności, prawdziwym obrazie bezdomności, badania dot. bezdomności.
M. Czerepak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
18.11.2024
Startuje 24. MFF WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
08.11.2024
Pokolenie Z na rynku pracy. Najnowszy raport OLX Praca