logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Kampanie > Bądź #niepokonana jak Maria, nie daj się uciszyć hejterom!
13.12.2017
Tematy: Kampanie, Kraje, Problemy społeczne, Prawa człowieka, Walka z przemocą

Bądź #niepokonana jak Maria, nie daj się uciszyć hejterom!



Historia wybitnej naukowczyni, feministki i działaczki Marii Skłodowskiej-Curie to wzór dla współczesnych kobiet i inspiracja do kolejnych społecznych działań. Spot realizowany w ramach kampanii „Nauka nie jest dla kobiet” ma uświadomić Polkom czym jest cyberprzemoc, jak odeprzeć ataki i być „niepokonaną”, tak jak Maria Skłodowska-Curie.

Seksizm jako termin społeczny po raz pierwszy pojawił się w roku 1960 w odniesieniu do kobiet. Sądzono wówczas, że problem dyskryminowania ze względu na płeć jest podobny do dyskryminacji rasowej. W latach 60-tych i później cierpiały głównie panie, które skarżyły się na trudności w dostępie do pracy oraz molestowanie w przypadku niestosownego zdaniem mężczyzn ubioru. Podłożem dyskryminacji może być mniejsza siła fizyczna czy sposób komunikowania. Wraz z upływem czasu, rozwojem technologii i towarzyszącym zmianom społecznym, seksizm „zdobywa” na popularności, ewoluując w cyberkierunku.

Za sprawą internetu i mediów społecznościowych agresja wobec kobiet zyskała nowy wymiar. Przenosząc się do świata wirtualnego, seksistowska cyberprzemoc jest równie bagatelizowana, co negatywna w swoich skutkach.

„Przekonanie, że agresja jest właściwa naturze internetu, można powiązać z utopijną i niewątpliwie przestarzałą wizją sieci jako ziemi niczyjej; na której nie obowiązują normy społeczne i która rządzi się własnymi prawami – czytamy w raporcie Helsińskiej Fundacja Praw Człowieka  na temat cyberprzemocy wobec kobiet – (…) Ofiarą cyberprzemocy może stać się każdy, bez względu na płeć. Badania pokazują jednak, że kobiety są w sieci atakowane częściej i, co istotniejsze, ataki te mają specyficzny, seksistowski charakter oraz bardzo często dotyczą wyglądu, płci, życia prywatnego i intymnego”

Opublikowany na oficjalnej stronie Helesińskiej Fundacji Praw Człowieka raport to analiza przepisów prawa oraz rozmów z kobietami które prowadzą aktywną działalność w sieci i były atakowane. Dokument to wyraźny sprzeciw wobec przekonania, że internetowa agresja wobec kobiet może być zjawiskiem społecznie akceptowanym. U jego podstaw leżała potrzeba przyjrzenia się  problemowi cyberprzemocy oraz poznania skali i charakteru agresji, z którą to spotykają się kobiety prowadzące aktywną działalność w sieci

Częścią projektu „Przemoc wobec kobiet w sieci” jest spot „Niepokonana” przygotowany przez agencje Saatchi & Saatchi IS i TANK Film production niekomercyjnie wspierające działania Fundacji. Historia wybitnej naukowczyni, feministki i działaczki Marii Skłodowskiej-Curie, ma uświadomić kobietom, czym jest cyberprzemoc, jak odeprzeć ataki i być „niepokonaną”, tak jak Skłodowska-Curie.

Uwspółcześniona Historia wybitnej naukowczyni, feministki i działaczki Marii Skłodowskiej-Curie, ma uświadomić kobietom, czym jest cyberprzemoc, jak odeprzeć ataki i być „niepokonaną”, tak jak Skłodowska-Curie. Ukazanie w spocie dwukrotnej laureatki Nagrody Nobla, dodającej posty i filmy w mediach społecznościowych, przekonuje, że z cyberprzemocą należy walczyć i nigdy nie można „dać się powstrzymać”.

„Internetowy seksizm, cyberprzemoc i molestowanie seksualne, do którego dochodzi w internecie, wciąż jednak traktowane są jak społeczna norma lub element rzeczywistości, którego nie da się wyeliminować.”

Problem cyberprzemocy wobec kobiet poruszono również 12 grudnia na warszawskim festiwalu „Watch Docs poświęconym prawom człowieka.” Podczas wydarzenia prezentowano filmy dokumentalne, w których zaangażowanie na rzecz praw jednostki łączy się ze sztuką filmową. Festiwal WATCH DOCS powstał w 2001 roku jako wspólne przedsięwzięcie Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz Społecznego Instytutu Filmowego. Projekt „Przemoc wobec kobiet w Sieci” był realizowany we współpracy z Fundacją im. Heinrich Bölla w Warszawie.



Nazwa kampanii:
Nauka nie jest dla kobiet; Przemoc wobec kobiet w Sieci
Nadawca:
Helsińska Fundacja Praw Człowieka
Wykonawca:
Saatchi & Saatchi IS i TANK Film production
Hasło kampani:
Nauka nie jest dla kobiet





06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 09.07.2025slider

    Pierwsza w historii lalka Barbie z cukrzycą typu 1

  • 08.07.2025Kampanie

    Krystian, który nie miesza. Paradokument w słusznej sprawie

  • 06.07.2025slider

    Młodzi ludzie najbardziej samotni

  • 29.06.2025Kampanie

    Prokop oddał głos… psu

  • 23.06.2025Kampanie

    Uzależnienie od ekranów w reklamie KitKat

  • 12.06.2025Kampanie

    Aktor Sebastian Stankiewicz ma dość. Co się stało?

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek