W Gazecie Wyborczej 3 lipca opublikowano artykuł Grzegorza Sroczyńskiego, w którym określił on spot „Smutny autobus” przygotowany przez agencję K2 na zlecenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych jako nazistowski. Były prezes agencji, Janusz Żebrowski, domaga się od autora przeprosin i nie wyklucza skierowania sprawy do sądu, jeśli ich nie otrzyma.
Film miał zachęcić rodziców dzieci w wieku szkolnym do korzystania z usługi Bezpieczny Autobus, która pozwala na szybkie sprawdzenie online stanu technicznego pojazdu po jego numerze rejestracyjnym, co przydatne jest zwłaszcza w okresie wyjazdów na wakacje. Bohaterem był sympatyczny, animowany autobus, który nie może już z racji swojego stanu technicznego wozić dzieci na wycieczki. Krótka historia miała wzbudzić u widza współczucie, by potem zakończyć się „śmiercią” autobusu na złomowisku. Kampania zebrała wiele negatywnych ocen.
Sroczyński porównał autobus do „postaci niższej rasowo”, a jego zdaniem widzowie, którzy go oglądają stają się „jak żołnierze elitarnej dywizji SS, dostajemy pod opiekę szczeniaka, karmimy, martwimy się zwichniętą łapą, by na końcu, gdy poczujemy emocjonalną więź, własnoręcznie udusić na rozkaz dowódcy. Etyczny wysiłek żołnierza SS i matki z kreskówki „Smutny autobus” polega na opieraniu się pokusie litości i współczucia”. Twórcom kampanii zaś zarzucił kierowanie się wyłącznie skutecznością i moralną obojętność.
W odpowiedzi Żebrowski opublikował wpis na blogu, w którym stwierdza: „W mojej ocenie znajduje się tam jedna teza (o prymacie skuteczności reklamy nad wrażliwością etyczną), która ani nie jest nowa, ani tym bardziej oryginalna, a co więcej nie została w żaden sposób udokumentowana”. Ponadto stwierdził, że jeśli Sroczyński nie przeprosi za swój tekst, będzie wstępować na drogę sądową.
Sama agencja K2 oraz twórcy kampanii oświadczyli, że nie zamierzają odnosić się do uwag Sroczyńskiego ani też go pozywać.
Spot kampanii można obejrzeć tutaj.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
10.02.2025
Sadyba Best Mall z innowacyjnym rozwiązaniem dla osób niewidomych i niedowidzących
-
09.02.2025
Konkurs na kreatywną kampanię szkoły wyższej
-
09.02.2025
Konferencja CSR Poland 2025
-
07.02.2025
„Żyjemy w bańce, sądząc, że wszyscy rozumieją termin ESG”
-
04.02.2025
Buk z Dalkowa w konkursie European Tree of the Year
-
28.01.2025
„Alkohol” bezalkoholowy w Carrefour Polska