Patrz w górę! Nowa kampania społeczna na rzecz ochrony ptaków
„Patrz w górę!” to kampania społeczna Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków, która zwraca uwagę na rosnące tempo wymierania zagrożonych gatunków i wzywa do walki z kryzysem różnorodności biologicznej. Kampanii towarzyszy spot produkcji Dynamo Film, promujący działalność organizacji i zachęcający do wspierania jej poprzez przekazywanie 1%.
W ciągu ostatnich pięćdziesięciu lat tempo wymierania niektórych gatunków w zasięgu globalnym zwiększyło się tysiąckrotnie. Na przestrzeni stu lat w Polsce wymarło 16 gatunków ptaków lęgowych, a kolejnych 47 jest zagrożonych wyginięciem (z czego 12 – krytycznie).[1] Polska jest ważnym przyrodniczo obszarem, a dla wielu gatunków jedną z największych ostoi. Wszystkie elementy przyrody istnieją w silnej współzależności. Chroniąc ptaki, chronimy naturę, której jesteśmy częścią.
Ptaki są doskonałym wskaźnikiem stanu przyrody, a spadek ich liczebności to sygnał, że coś niepokojącego dzieje się w środowisku. Ratując siedliska ptaków, na przykład występujące wzdłuż koryt rzek, tj. dbając o ich (re)naturalizację, poprawiamy retencję wody, a tym samym gospodarkę wodną – podkreśla Monika Klimowicz-Kominowska, rzeczniczka prasowa OTOP i dodaje – Śpiew i obserwowanie ptaków zmniejsza ryzyko depresji. Pomagając ptakom, pomagamy też ludziom.
Hasło kampanii Patrz w górę! jest wieloznaczne. Dosłownie możemy to rozumieć jako samą przyjemność obserwowania ptaków, która ma działanie relaksujące i dostarcza niesamowitych przeżyć poznawczych. To także ostrzeżenie o dotykającym nas kryzysie klimatycznym i postępującym wymieraniu gatunków. Na koniec – to też wezwanie do aktywnego działania, konieczności zaakceptowania niezbędnych zmian i wprowadzenia ich w życie oraz do krytycznego patrzenia na działania rządzących w stosunku do polityki klimatycznej i sprawdzania ich reakcji na fakty naukowe.
Spot promujący kampanię przedstawia obraz świata widziany oczami najmłodszego pokolenia, które bezpośrednio odczuje następstwa kryzysu klimatycznego. Pisząc scenariusz, chciałam opowiedzieć historię, która dzieje się aktualnie, w danej chwili. Nie w zaroślach za miastem, czy na innym kontynencie. Chciałam, aby głównym bohaterem było dziecko, które może nie doświadczyć obcowania z ptakami, jeśli tempo ginięcia gatunków będzie nadal rosło – wyjaśnia Julia Popławska, reżyserka spotu.
Wspieranie działań OTOP-u pozwala na czynny udział w ochronie ptaków, dzięki czemu w przyszłości będziemy mogli dalej obserwować je w ich naturalnych środowiskach, a nie tylko na kartach encyklopedii.
OTOP od ponad 30 lat chroni dzikie ptaki i miejsca, w których żyją. Obecnie prowadzi – wraz z partnerami, na zlecenie Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska – Monitoring Ptaków Polski, lobbuje na rzecz odpowiedzialnej polityki środowiskowej (projekt Stop dla drogi wodnej E40), walczy o zachowanie populacji wodniczki i kraski oraz innych gatunków ptaków w Polsce, przekazuje wiedzę o przyrodzie i zachęca do dzielenia się nią. Chroniąc tzw. gatunki parasolowe, OTOP przyczynia się do poprawy sytuacji innych organizmów, siedlisk, a także klimatu. Pełni też funkcję tzw. organizacji strażniczej, reagując na negatywne działania wymierzone w środowisko i dbając o równowagę w ekosystemach.
Kampania fundraisingowa Patrz w górę! wystartowała 24 stycznia i trwa do 30 kwietnia 2022 r. Przekazując 1% na działania OTOP-u, możemy zapobiec wymieraniu ptaków i przyczynić się do zachowania całości ekosystemów, w których żyjemy. O tym, w jaki sposób przekazać 1% na OTOP, można dowiedzieć się tutaj: https://otop.org.pl/wlacz-sie/wesprzyj-nasze-dzialania/przekaz-1/
[1] Wilk T., Chodkiewicz T., Sikora A., Chylarecki P., Kuczyński L. 2020. Czerwona lista ptaków Polski. OTOP, Marki.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie