Szefowie mają wyższą samoświadomość, ale brak im elastyczności i umiejętności nawiązywania relacji
Egon Zehnder, jedna z najbardziej znanych na świecie firm zajmujących się doradztwem w zakresie zarządzania, podała wyniki badania, którego celem było przeanalizowanie zmian zachodzących w sposobie postrzegania funkcji kierowniczych w kontekście aktualnych wyzwań globalnych. Badanie przeprowadzono na grupie 972 osób, piastujących najwyższe stanowiska kierownicze w przedsiębiorstwach z całego świata. Jak się okazuje, dla tej grupy osób najważniejsza jest samoocena i rozwój, są oni coraz bardziej świadomi swoich możliwości i umiejętności, ale zaczynają również zdawać sobie sprawę, że kluczem do odniesienia sukcesu jest doskonalenie ludzkiego wymiaru sprawowanych przez siebie funkcji kierowniczych.
Z uwagi na fakt, że kulturę biznesu kształtuje dziś coraz większe zapotrzebowanie na równość w miejscu pracy i nowo pojawiające się naciski na pracę w trybie hybrydowym, osoby piastujące najwyższe stanowiska kierownicze poniekąd muszą przewartościować sposób sprawowania powierzonych im funkcji, metody pracy z zespołem, a także praktyki stosowane w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
Najważniejsze wnioski z badania to:
- 90% osób piastujących najwyższe stanowiska kierownicze podaje, że większą uwagę przywiązują do coraz bardziej słyszalnych, zróżnicowanych i rozbieżnych głosów. Większość z nich, pytana o wpływ bieżących wydarzeń na ich przedsiębiorstwa, odpowiedziała, że wymagają one szybszego podejmowania decyzji i wprowadzania zmian, powodują również większą niepewność ekonomiczną. To przekłada się z kolei na złożoność i szybkie przeobrażenia zmieniające sposób funkcjonowania biznesu – osoby piastujące najwyższe stanowiska kierownicze ponoszą większą odpowiedzialność wobec interesariuszy i są oceniane w nowy, nieznany dotąd sposób;
- 83% osób zajmujących stanowiska kierownicze za najważniejszą uznaje zmianę stylu zarządzania – w badaniu z 2018 r. „The CEO: A Personal Reflection/Osoby na najwyższych stanowiskach kierowniczych: Autorefleksja” było to 66%. Osoby piastujące najwyższe stanowiska kierownicze rozwijają swoje umiejętności dostosowywania się, nawiązywania relacji i samoświadomość. Aktywnie wsłuchują się w różne opinie i coraz częściej zasięgają opinii innych – w tym członków podległych im zespołów, zwierzchników, mentorów, konsultantów i innych osób zasiadających na równorzędnych stanowiskach. Kobiety piastujące najwyższe stanowiska kierownicze są bardziej skłonne do zasięgania opinii z różnych źródeł – chętniej też niż ich koledzy radzą się osób zasiadających na równorzędnych stanowiskach, mentorów, a nawet członków rodziny;
- 78% osób piastujących najwyższe stanowiska kierownicze – trzykrotnie więcej niż w badaniu z 2018 r. – zdecydowanie zgadza się, że nie mogą zaprzestać samodoskonalenia się. Osoby te również zdecydowanie podzielają znaczenie „wspólnej drogi”, w myśl której liderzy utożsamiają rozwój osobisty z rozwojem przedsiębiorstwa, wspólną dla wszystkich podróżą mającą wpływ na optymalną zmianę. Wśród niespełna tysiąca liderów panuje niemal jednogłośna zgoda, że „jako osoba piastująca stanowisko kierownicze muszę zmieniać nie tylko siebie, ale także moje przedsiębiorstwo”;
- Analiza pytań otwartych wykazuje, że niemal 500 osób piastujących stanowiska kierownicze, czyli ponad połowa wszystkich ankietowanych, uznaje umiejętność nawiązywania relacji za swój słaby punkt. Dokładniej mówiąc, mniej niż połowa osób piastujących stanowiska kierownicze (44%) podaje, że czuje się pełnoprawnym członkiem zespołu, a jeszcze mniej, że czuje więź ze zwierzchnikami – wskazują oni na wysokie poziomy napięcia w kontaktach z nimi i konieczność nawiązania współpracy.
Osoby piastujące najwyższe stanowiska kierownicze dostrzegają, że dzisiejsza złożoność otoczenia biznesowego wymaga znaczącej zmiany w sposobie postrzegania funkcji lidera – zmiana ta musi się rozpocząć od spojrzenia na siebie z innej perspektywy autorefleksji i rozwoju osobistego – mówi Jill Ader, prezes Egon Zehnder. – Nie chodzi o bałwochwalcze zagłębianie się w siebie; chodzi o dostrzeżenie tego, czego od osób piastujących najwyższe stanowiska kierownicze oczekują nasi pracownicy, przedsiębiorstwa i interesariusze. Dziś bardziej niż kiedykolwiek wcześniej tradycyjną przedsiębiorczość należy zrównoważyć empatią i współodczuwaniem, bo tylko tak zdołamy pozyskać zaangażowanie emocjonalne naszych pracowników i struktur przedsiębiorstwa, będziemy mogli sprawnie poruszać się w skomplikowanym otoczeniu biznesowym oraz zbudujemy produktywne i inspirujące miejsca pracy.
Sprawne poruszanie się w złożonym otoczeniu biznesowym wymaga od osób piastujących najwyższe stanowiska kierownicze rozwijania umiejętności dostosowywania się, nawiązywania relacji i samoświadomości, podkreślili Kati Najipoor-Schuette i Dick Patton zasiadający w grupie doradczej ds. badania Egon Zehnder. Zwłaszcza dziś umiejętności te trzeba bardziej zrównoważyć z tradycyjnymi atutami przywództwa, planowaniem strategicznym i nieprzerwanym dążeniem do osiągania lepszych wyników. Doskonalenie tych umiejętności wymaga od liderów wykształcenia umiejętności aktywnego słuchania, większego zaufania wobec interesariuszy i komunikowania się bardziej autentycznego niż kiedykolwiek wcześniej.
Zastosowanie tych umiejętności w praktyce i sprawowanie funkcji kierowniczych w większym stopniu ukierunkowane na ludzi pozwoli osobom piastującym najwyższe stanowiska kierownicze – a także ich przedsiębiorstwom – na osiągnięcie większej elastyczności, lepszych zdolności przywódczych i umiejętności dostosowywania się.
Więcej informacji na temat badania można znaleźć na stronie: www.egonzehnder.com/it-starts-with-the-CEO. Wersja źródłowa informacji znajduje się tutaj: https://www.businesswire.com/news/home/20210915005058/en/
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie