Grupa zabawnych i nieco zawadiackich psów nie bierze – wbrew pozorom – udziału w reklamie organizacji zajmującej się np. bezdomnymi zwierzętami. Sfora psich kumpli to metafora męskiej przyjaźni – nieco szorstkiej, ale bardzo serdecznej; takiej, na której powinno się polegać, gdy pojawi się kryzys psychiczny.
Kampania "Meet the wolfpack"została bowiem przygotowana w ramach akcji "Time to change"("Czas na zmiany"), która ma zmniejszyć stygmatyzację osób chorujących psychicznie w Wielkiej Brytanii. Ta konkretna kampania ma za zadanie zmienić postrzeganie problemów psychicznych przez mężczyzn.
Wybór psów jako bohaterów filmu wziął się z podwójnego znaczenia słowa "wolfpack". Tytuł kampanii – "Meet the wolfpack" można by przetłumaczyć dosłownie jako "Poznaj naszą sforę/watahę"; jednocześnie w języku nieformalnym "wolfpack" oznacza także paczkę znajomych (złożoną zwykle z samych mężczyzn).
Narrator spotu przedstawia widzom czterech psich przyjaciół, którzy reprezentują różne typy męskich charakterów i zainteresowań. Dave to zapalony sportowiec, który uwielbia grać w piłkę i grillować. Chester to "piękniś", który lubi o siebie zadbać, a kiedy jest już gotowy do wyjścia – imprezuje wieczorami w barach karaoke. Vinnie jest trochę nieśmiały w stosunku do kobiet, ale też pełen dobrej energii i skory do pomocy. Phil to najbardziej stateczny członek paczki – ma żonę i zna się na różnych "męskich" zajęciach – typu naprawy i przeróbki.
Pod koniec spotu okazuje się, że jeden z czterech przyjaciół ostatnio zachowuje się inaczej niż zwykle – nie ma ochoty na żarty i śmiech. Narrator tłumaczy, że jedna na cztery osoby każdego roku doświadcza kryzysu psychicznego; psia paczka nie może o tym pogadać, ale prawdziwa grupa przyjaciół – powinna. Hasło kampanii zachęca do tego, żeby zadbać o swoich kumpli, bo nie jest to tak trudne, jak się wydaje ("Look out for your mates. It’s not as hard as you think").
Materiał został przygotowany w 2014 r. z okazji Światowego Tygodnia Zdrowia Mężczyzn (9-15 czerwca). Mężczyźni są nieco mniej skłonni do dbania o swoje zdrowie niż kobiety. Według stereotypu nie przystoi im także rozmawiać o emocjach, trudnych chwilach i momentach załamania. Kampania ma na celu przełamanie tego muru milczenia zbudowanego wokół problemów psychicznych dotykających mężczyzn.
Spot podkreśla znaczenie wsparcia przyjaciół dla utrzymania zdrowia psychicznego. Z wielu badań psychologicznych wiadomo, że posiadanie sieci wsparcia społecznego zwiększa komfort życia i pomaga radzić sobie z ewentualnymi trudnościami. Tymczasem piętno choroby psychicznej i poczucie wstydu wciąż powodują, że chorzy nie mówią bliskim o swoich problemach emocjonalnych – tym samym nie mogą liczyć na ich pomoc w tej sprawie.
Oprócz klipu, w ramach kampanii przygotowano także ulotki – jedną mniejszą, z podstawowymi informacjami i drugą, która zawierała nieco więcej treści. Hasło, które umieszczono na ulotkach różniło się od tego użytego w spocie. Brzmiało ono "Is your mate off the game? Get on the ball of mental health" ("Twój kumpel kiepsko sobie radzi? Zwróć uwagę na jego zdrowie psychiczne"). Jak widać, także w tym wypadku twórcy postawili na bardzo nieformalny język i sięgnęli po wyrażenia idiomatyczne, którym można nadać podwójne znaczeniu. Zwrot "to be off the game" określa zarówno słaby występ sportowy, jak i kiepskie samopoczucie albo nietypowe zachowanie. Z kolei idiom "get on the ball of sth" oznacza zwrócenie na coś bacznej uwagi, a jednocześnie wyraz "ball" odnosi się do gry w piłkę, która jako typowe męskie zajęcie ilustruje większą z ulotek.
W materiałach drukowanych znalazły się porady, co robić, żeby pomóc swojemu przyjacielowi, który doświadcza kryzysu psychicznego. Organizatorzy radzą przede wszystkim, żeby utrzymywać z nim stały kontakt i włączać go we wspólne aktywności. Zachęcają także, żeby z kumplem, który ma problemy psychiczne szczerze rozmawiać i nie naśmiewać się z jego problemów.
"Męska" kampania "Meet the wolfpack" była – jak wspomniono wyżej – prowadzona w ramach szeroko zakrojonej akcji "Time to change". Ta ostatnia inicjatywa została stworzona przez dwie duże brytyjskie organizacje charytatywne zajmujące się zdrowiem psychicznym – Mind i Rethink Mental Illnes. "Time to change" ma na celu zmniejszenie stygmatyzacji osób chorujących psychicznie. Stara się to osiągnąć przez edukację społeczeństwa i mediów na temat problemów zdrowia psychicznego; zachęca osoby, które doświadczyły kryzysu psychicznego do publicznego mówienia o swoich doświadczeniach, a tym samym – do przełamywania społecznego tabu.
Paulina Giersz
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
12.06.2024
Żyję z HIV – poznaj ich historie
-
28.05.2024
Jak ruchem zmieniać umysł?
-
16.05.2024
Pod opieką ropuchy
-
13.05.2024
Kintsugi — sztuka sklejania człowieka
-
06.05.2024
Truskawki to ulubione owoce Polaków
-
01.05.2024
Praca jest dla nas źródłem stresu