Nie daj się zrobić w jajo – przestrzegają plakaty. Okres świąt wielkanocnych to czas zwiększonej aktywności kieszonkowców, którzy dokonują kradzieży wykorzystując nieuwagę podróżnych i klientów sklepów – twierdzą Komenda Stołeczna Policji i Zarząd Transportu Miejskiego, które wspólnie zainicjowały kampanię przypominającą o zachowywaniu ostrożności podczas podróży i zakupów.
Inicjatorzy informują, że by uniknąć kradzieży, należy dostosować się do kilku reguł – trzymać zamknięte torby i torebki przed sobą, nie eksponować zawartości portfela, nie nosić portfela w tylnych kieszeniach spodni i w zewnętrznych kieszeniach ubrania, a by zminimalizować potencjalne straty mieć przy sobie tylko niezbędną gotówkę.
W Punktach Obsługi Pasażerów ZTM oraz w metrze pojawiły się plakaty z poradami, na co należy zwrócić uwagę podczas podróży komunikacją lub pobytu w zatłoczonych miejscach. O akcji informują również spoty emitowane w autobusach, metrze, tramwajach i pociągach SKM. Natomiast w komunikacji miejskiej nieumundurowani policjanci Komendy Stołecznej Policji identyfikują złodziei kieszonkowych i zachęcają pasażerów do zachowania ostrożności (poprzez akcję nalepkową).
Przed wprowadzeniem akcji prewencyjnych w okresie przedświątecznym w stolicy popełniano od 100 do 160 kradzieży. Od roku 2010 liczba zgłaszanych zdarzeń spadła do kilkudziesięciu (18 w 2011 roku, 39 w 2012 roku).
Złodzieje kieszonkowi działają zarówno w pojedynkę, jak i w grupach. „Robotnik” dokonuje kradzieży i zazwyczaj ma najwyższe kwalifikacje z grupy. „Tycer” typuje przyszłą ofiarę, zasłania robotnika i jego rękę. „Świeca” prowadzi obserwację i rozpoznaje przebywających w rejonie kradzieży policjantów. Natomiast „konik” przyjmuje od robotnika skradzione przedmioty i odchodzi w bezpieczne miejsce – wyjaśniają organizatorzy. Policja wyróżnia kilka sposobów działania złodziei, m.in. „na podsiad” – podczas wsiadania i wysiadania ze środków transportu miejskiego, „na mijankę” – w dużym tłoku, mijając się ze stojącymi lub przechodzącymi obok osobami, „na przewieszkę” – wykorzystując elementy garderoby przewieszone przez rękę do ukrycia faktu kradzieży i „na kosę” – kradną przecinając kieszeń, torebkę, siatkę.
Portal kampaniespołeczne.pl jest partnerem medialnym kampanii.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
31.12.2024
Fajerwerki
-
30.12.2024
Inicjacja alkoholowa dzieci w Polsce. Raport
-
29.12.2024
Kolor roku
-
28.12.2024
Milczenie nie jest złotem
-
27.12.2024
Święta, święta i… do kosza
-
23.12.2024
Plaster tu nie pomoże