Ochoczo maszerujący ulicą Pan Kanapka, ubrany w bułkę przełożoną serem żółtym i mięsem, zaciąga się papierosem, rzuca niedopałek w krzaki i bez pytania wchodzi do obcego domu. I wcale nie jest sympatyczny. W telewizyjnej kampanii "Ban junk food ads to kids" Coalition on Food Advertising to Children – australijskiej organizacji zajmującej się problemem nakłaniania najmłodszych do tzw. śmieciowego jedzenia przez duże firmy w swoich spotach telewizyjnych – ordynarny bohater symbolizuje korporacje kierujące reklamy niezdrowego jedzenia junk food do dzieci.
Dzieci nie rozumieją mechanizmów oddziaływania reklamy, a w szczególności tych dotyczących perswazji i nakłaniania do zakupu. Często nie widzą różnicy pomiędzy programem informacyjnym a przekazem reklamowym. Nie umieją obronić się przed natarczywym namawianiem, szczególnie jeśli jest ono podane w kolorowej, wesołej i prostej formie. Dlatego szczególnie łatwo zachęcać je do wybierania reklamowanych produktów.
Według CFAC, dzieci codziennie widzą w telewizji około 10 reklam jedzenia, z których 6 to niezdrowe, pozbawione wartości odżywczych produkty. Rocznie daje to 3640 przekazów reklamowych, z czego aż 2190 dotyczy żywności z konserwantami, polepszaczami, o podwyższonym poziomie tłuszczu, cukru i soli. Efekt? 25% australijskich dzieci ma problemy z nadwagą lub otyłością.
Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na zuchwałość przemysłu spożywczego kierującego reklamy niezdrowego jedzenia do najmłodszych widzów. Nieodporni na techniki manipulacji są łatwym kąskiem dla wielkich korporacji nastawionych nie na propagowanie zdrowego stylu życia, ale na zysk i zdobywanie nowych klientów.
Kampanię poparły następujące organizacje: Cancer Council; The Parents Jury – internetowa społeczność rodziców zainteresowana poprawą jakości jedzenia i rozwojem australijskich dzieci; niezależna grupa konsumencka Choice; Public Health Advocacy Institute oraz Obesity Policy Coalition – stowarzyszenie australijskich cukrzyków. CFAC wystosowała pismo do australijskiego rządu w sprawie zakazu emitowania reklam, które mogą zaszkodzić dzieciom.
J. Mentel
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
12.06.2024
Żyję z HIV – poznaj ich historie
-
28.05.2024
Jak ruchem zmieniać umysł?
-
16.05.2024
Pod opieką ropuchy
-
13.05.2024
Kintsugi — sztuka sklejania człowieka
-
06.05.2024
Truskawki to ulubione owoce Polaków
-
01.05.2024
Praca jest dla nas źródłem stresu