Kolekcją „Plastic Body Series“ fancuska artystka Margaux Lange pragnie przyjrzeć się raz jeszcze i oddać hołd ikonie „naszych czasów“ i popkultury – Barbie.
Intencje artystki są i szlachetne i biznesowe, a efekt piorunujący. Dziesiątki pociętych na kawałki lalek Barbie, wmontowanych w czyste srebro składa się na kolekcję wisiorków, broszek i pierścionków. Projekt ma wartość recyklingową – gdyby nie inicjatywa Lange kilkaset lalek Barbie znalazło by się na śmietniku. A tak powstała kolekcja biżuterii, którą fachowo określono terminem „bizarre“.
Biżuteria Lange, na codzień mieszkającej w Beacon, w Stanie Nowy Jork robi karierę. Pisano o niej zarówno w młodzieżowym magazynie Popcorn, jak i na stronach opiniotwórczego Huffingtonpost.com oraz w magazynach o designie.
Strona internetowa artystyki zawiera prezentację wszystkich „kreacji“. Widać tu m.in. naszyjnik z 17 uszu Barbie w różnych odcieniach plastiku. W naszyjniku wykorzystano jednak tylko ucho lewe. (W źródłach redakcji nie udało się znaleźliść niestety komentarza artystki na ten temat). Zagadkę wyjaśnia częściowo ekspozycja broszek z ucha prawego w dziale „Broszki“.
Prawdziwym hitem kolekcji jest jednak naszyjnik z około 30 uśmiechów Barbie oraz przynależących do jej świata, bezimiennych, ciemnoskórych mężczyzn (opinie krytyków na temat tego ilu mężczyn są podzielone, niektórzy twierdzą, że jednego). W innych pracach artystki wykorzystano ręce, klatki piersiowe, buty, męskie głowy (Ken i inni). Co ciekawe, rzadko w produkcjach Lange można zobaczyć w całości damskie głowy lub choćby ich połowy. Zastanawiający jest także brak nóg, z wyjątkiem kilku broszek. Być może Margaux Lange planuje na tem temat jakąś większą instalację.
Prace do kolekcji powstały na przestrzeni ostatnich 10 lat. W swoich zbiorach ma je wielu kolekcjonerów współczesnej biżuterii.
P. Wajszczak
Nazwa projektu:
Plastic Body Series
Zasięg:
Stany Zjednoczone
Autorzy:
Margaux Lange
Data:
2002 – 2012
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
22.03.2024
#nazdrowiepsychiczne
-
30.01.2024
Kaj ta zmiana? Kampania na rzecz sprawiedliwej transformacji
-
24.10.2023
Powiedz bliskim „Nie jest ze mną OK” – radzą influencerzy w kampanii „Zobacz człowieka”
-
03.10.2023
Wyścig z ogniem
-
25.09.2023
Jedyny słuszny kandydat
-
18.09.2023
Historia na głosy. Ruszyła nowa kampania Centrum Archiwistyki Społecznej